Цените на горивата се качват заради поскъпването на нефта, по-големите разходи на компаниите и високите акцизни ставки, сочи анализ за състоянието на пазара на горивата на експертите на "Лукойл България", цитиран от БТА.
Според данните на рафинерията структурата на цената на дребно на бензин А-95 показва, че стойността на нефта формира 41% от цената на горивото, преработката е 5%, експлоатационните разходи - включващи транспорт, съхранение и маркетинг - 11%, данъци и акцизи - 44%, а загубата е един процент от крайната цената на горивата.
Най-резкият скок на цената на дизеловото гориво е от началото на тази година.
Причините са административни - от първи януари 2012 г. бе въведена задължителна 5% биосъставка в дизеловото гориво.
Повишаването на акцизната ставка на дизела с 2,5% и отпадането на облекчението в акцизната ставка за гориво с биокомпонент доведоха до повишаване на цената му с 4,2% за един ден, посочват експертите.
Основно влияние върху цените на горивата оказва изменението на цените на суровината.
От началото на 2011 г. досега на международния пазар петролът тип Брент е поскъпнал с 28%, което е
довело до поскъпване на дизеловото гориво с 29% и на безоловния бензин - с 26%.
По-голямото повишение на цените на дизела спрямо бензините е резултат от по-голямото му търсене.
Има тенденцията към все по-голямото използване на дизеловото гориво на европейския пазар на дребно.
Докато през 2008 г. делът на дизеловото гориво в продуктовия микс е бил под 44%, през 2011 г. той е вече 50%.
За да се отговори на необходимостта от производство на повече дизелово гориво и по-малко бензини от единица нефт, рафинериите инвестират в увеличаване на дълбочинността на преработката.
Поддържането на по-ниска цена на дизела спрямо бензина в редица страни членки на ЕС се дължи на акцизната и данъчната им политика. В тези страни
стремежът е данъчната тежест върху дизела като бизнес-гориво да се намали,
за сметка на тази върху бензина, защото дизелът се смята за гориво на личния автомобил.
В повечето от страните в Европейския съюз акцизната ставка върху бензина е значително по-висока от тази върху дизеловото гориво, като разликата в някои държави е над 25 евроцента на литър.
Така крайната потребителска цена на бензина сe поддържа по-висока от тази на дизела.
Във всички страни, в които разликата между акцизните ставки на бензините и дизела е под 8 евроцента на литър (в България е 0,04 евро), в момента дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.
През зимния период, до края на февруари, на пазара се предлага специален зимен дизел, издръжлив на по-ниски температури, чиято производствена цена е по-висока от тази на стандартния дизел.
Преминаването към стандартен дизел от 1 март ще се отрази и на неговата цена, посочват от компанията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!