С лед като миналата седмица част от собствениците на фурни за хляб обявиха, че няма да продават козунаците си в големите вериги супермаркети, сега хлебари в Бургас заплашват да спрат и доставките на хляб, съобщи Нова телевизия.
Хлебопроизводителите не приемат условията на хипермаркетите и отстъпките, които те изискват.
Големите вериги, от своя страна, не се плашат от бойкота, а обясняват условията си с по-ниските крайни цени на хляба.
Проблемът между хлебопроизводители и големите хипермаркети съществува от около две години, но до решението за бойкот в Бургаско се стига сега, тъй като отстъпките, които по думите им искат от тях хипермаркетите, стигат вече до 40%. За да имат печалба, хлебопроизводителите работят нощем, за да ползват по-евтин ток.
От големите търговски вериги увериха, че нямат проблем с доставката на хляб и асортимента. Обясниха, че ако един търговец ги бойкотира, то винаги има алтернатива да бъде заместен с друг.
Експерт: Доставната цена на продуктите не е защитена
"Сивата икономика у нас расте с огромни темпове. Би трябвало държавата да реагира, но тя не го прави и затова бизнесът се изправя срещу партньорите си”, коментира в предаването "Здравей, България" Мариана Кукушева, председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите и член на УС на Съюз “Произведено в България”.
"Доставчикът не получава парите, които очаква за доставката на своята стока”, каза Кукушева и добави, че това означава, че продуктът се продава под себестойността си и за сметка на доставчика. „Това е договорено между двете страни – между производители и търговци. Разликата е покрита от доставчика”, каза още Кукушева.
"От една страна потребителят печели. Но доставчикът минава в несъстоятелност, закрива работни места и пак потребителят плаща за това – неговите доходи не се увеличават”, допълни тя.
Този процес в икономиката е известен като съзидателно рушене, което означава, че неконкурентно способните бизнеси и производители биват изхвърляни от пазара, каза от своя страна Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.
На въпрос не правят ли големите вериги дъмпинг Матеев отговори, че той е забранен. „Няма как да го правим, промоционални цени за определен период са възможни, ако срокът на годност на даден продукт изтича”, отговори той.
През последните 10 години фурните у нас са се стопили от 2200 на 680.
Целият разговор във видеото:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!