Ключът към истински цени на горивата е свободната конкуренция - при дистрибуцията, при вноса и при данъчните складове.
Това коментира пред журналисти в парламента министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков.
Днес Народното събрание отхвърли предложението на "Атака" за шестмесечен мораториум върху цените на едро на горивата за автомобили.
За него гласуваха седем депутати, против бяха 18 души, а 55 се въздържаха.
Според един от вносителите - Павел Шопов, държавата със своите регулаторни органи трябва да влияе върху процеса на образуване на цените на горивата, защото те влияят върху всички други цени и са далеч от средните за Европа.
Лидерът на "Атака" Волен Сидеров добави, че горивата не са стока лукс, а от първа необходимост. Правителството трябва да защити обществото от икономическия терор, заяви той.
"Ние искаме поне цените да не се повишават занапред, защото това ражда несигурност в хората. Те не знаят утре, вдругиден какви цени ще ги посрещнат", каза още Сидеров, цитиран от "Фокус".
Технически няма как да се наложи мораториум, отбеляза Трайков. Той допълни, че в момента цените са толкова високи, че освен ако не стане война в Близкия изток, няма причина да се очаква да се увеличават.
Министърът обясни, че всеки ден експерти му докладват цените в България в сравнение с останалите страни членки на ЕС.
При положение че ние имаме втория най-нисък акциз в ЕС, би трябвало и горивата да са вторите най-евтини, а те са към трето-четвърто място, обясни Трайчо Трайков.
Това по думите му показва, че има още потенциал, но пък от друга страна преди година сме били на седмо-осмо място, така че сега цените са по-близо до очакваните.
Трайчо Трайков каза, че очаква резултатите от работата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е сезирана от министъра на транспорта за автомобилните горива, а от самия Трайков - за авиогоривата.
Според Петър Димитров от "Коалиция за България" най-лесното, което може да се направи, е да се замрази ДДС от 1 март. Държавата да печели от ДДС от непосилния ръст на цените е неприемливо, посочи той.
Мартин Димитров от "Синята коалиция" заяви, че Комисията за защита на конкуренцията трябва да излезе с доклад дали има монополно положение на пазара на горива. В редица развити страни слагат по малки надценки от тези в България както на дизела, така и на бензина, посочи той.
Диан Червенкондев от ГЕРБ коментира, че не може политиците да раздават присъди, да налагат глоба и да казват кое е монополно положение. Според него не е реално да се регулират цените чрез корекция на ДДС.
"Нека оставим комисията, която следи за свободните пазарни отношения, да излезе с доклад и тогава можем да го коментираме в парламентарната комисия по икономическа политика.
По думите му в България над 60-65% от горивата са от внос. "Това доказва, че в момента имаме пазарна икономика", смята Червенкондев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!