Министърът на икономиката Трайчо Трайков и изпълнителният директор на "Лукойл" Валентин Златев влязоха в спор за цените на горивата у нас.
Това се случи на пресконференцията след среща на правителството с браншовите организации на превозвачи, на производителите и на вносителите на горива.
В отговор на въпрос дали е обсъждана възможността цената на горивата да бъде намалена за сметка на печалбата на "Лукойл", Трайков заяви, че не може държавата да каже на частно предприятие какъв да е размерът на печалбата му.
Ако той обаче е много висок, при един нерегулиран пазар, би трябвало останалите доставчици да могат, възползвайки се от тази висока норма на печалба, с по-малка норма да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми, каза министърът.
Той отбеляза, че производствената цена на горивата у нас е висока спрямо останалите страни от ЕС, а горивата са с най-нисък акциз с изключение на Литва.
Въпросът е защо останалите играчи на пазара не продават по-евтини горива,
защото или се съобразяват с доминиращия играч, или пък, ако се появят нови играчи, които искат да внесат гориво, им е трудно или невъзможно, или скъпо да го направят заради административни пречки, каза Трайков.
Той заяви, че подкрепя превозвачите за искането им да могат да внасят гориво при опростени процедури и при спазване на митническото и акцизно законодателство.
"Числата показват, че в момента в България акцизът е най-нисък в ЕС за дизела, единствено в Литва е по-нисък. Въпреки това в 10 страни от ЕС цената на дизеловото гориво без ДДС е по-ниска от тази в България. Това означава, че
вероятно производствената цена на българския производител е висока
в сравнение с тези в чужбина. Тъй като имаме свободен пазар една такава ситуация би трябвало да доведе до увеличен внос, който да коригира завишената норма на печалба", смята Трайков.
"Това или не се случва и тогава има подозрение за споразумение на пазара, за което очакваме мнението на КЗК, или трябва да се улесни вноса - защото той може би е труден. Никой нищо не твърди и не отправя обвинения - има въпроси, на които не сме получили отговор", каза още министърът.
Изказването на Трайков ядоса генералния директор на "Лукойл" Валентин Златев,
който присъстваше на пресконференцията, но не взе участие в нея. На излизане той каза през журналисти, че твърденията на министър Трайков за високите производствени цени и ниския внос са "несъстоятелни" и "произволни".
"Министър Трайков хваща спекулативно и обявява някакви цифри, които той си ги е сметнал някъде на листче", каза Златев.
"Министърът казва, че ако махнем акциза, производствената цена е много висока. А защо не махне и ДДС-то? Крайният покупател купува с акциз, ДДС. В момента от 7,5 млн. тона, което е нормалното производство на завода, ние сме на 5,2 млн. тона от една година. Тенденцията е такава, българският пазар е свит", заяви Златев.
"Моите постоянни разходи съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 млн. тона, аз трябва да ги разнеса върху 5 и естествено това оскъпява нещата", допълни той.
Ние сме най-много заинтересовани да са нормални цените, защото в момента, в който се вдигнат цените и не се купува, аз трябва да съкращавам производството, каза още Златев.
"Тенденцията в цяла Европа е дизелът да бъде по-скъп от бензина и почти навсякъде е така. Дизелът е горивото, което се търси в световната икономика в момента.
Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме ги увеличили с 12%, това е нашата социална отговорност, ако ги намалим още повече ще трябва да започна да съкращавам хора. По същия начин утре те ще излязат да стачкуват, както транспортните служители", заяви Валентин Златев.
В момента "Лукойл" купува суровина на международни цени. Няма грам нефт от Русия, който да излезе под международни цени, изтъкна още той.
Експертите вече които разглеждат възможността за намаляване на цените на горивата, като резерви ще се търсят в биогоривата, каза министърът на финансите Симеон Дянков.
Още в началото на срещата стана ясно, че две теми - "акциз" и "ДДС", няма да се коментират, заяви още той. Причината е, че акцизът е заложен в договореностите с ЕС, а ДДС се връща на фирмите, обясни министърът.
Предложенията на браншовите организации:
- да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво и бензините, защото сега той натоварва от порядъка на 6-7 стотинки цената на дизела;
- да се намали резервът на вносителите на гориво и да се раздели тежестта между вносителите и държавата, като с това разделение намалението ще е между 6 и 7 стотинки от цената на горивото;
- да отпадне акцизът на биокомпонента в дизеловото и в бензиновите горива.
В резултат на тези мерки се очаква цената на дизеловото гориво да намалее между 15 и 20 стотинки. Министърът на финансите съобщи, че следващият вторник ще има среща в същия състав, за да се представи анализът по предложенията.
Председателят на Петролната и газова асоциация Андрей Делчев определи предложенията като единствените разумни и заяви, че асоциацията ги подкрепя.
Никой на срещата не твърдеше, че има споразумения между фирмите - търговци на горива, нито, че производителят злоупотребява с господстващото си положение, допълни Делчев.
Възможностите за премахването на биодизела като компонент от нормалния дизел ще се разгледат и ако това ще може да се случи, ще е глътка въздух в сегашната ситуация, посочи министърът на транспорта Александър Цветков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!