Между 1,15 и 2,70 лв. се движат предложените от таксиметровите компании цени за превоз на територията на София, а предложената от министерството на транспорта максимална цена е 1,90 лв., съобщи БТА.
В сряда парламентът промени закона за автомобилните превози, с което даде възможност общинските съвети да определят пределни цени на тарифата за таксиметров превоз, които ще могат да се актуализират минимум веднъж годишно.
Столичната община, предвиждайки законовите промени, разпрати писма до таксиметровите компании, извършващи превози на територията й с искане за обратен отговор и предложение за пределна цена.
До момента на питането на общината са отговорили общо четири компании, като това са най-големите таксиметрови оператори в столицата.
Според последните данни от дирекция "Транспорт" на общината 5600 са жълтите автомобили в София, които са заплатили таксата от 50 лв. и са с редовно разрешително за извършването на таксиметров превоз през тази година.
В Столичната община са постъпили предложения от общо четири компании,
като само една от фирмите е предложила пределна цена от 1,50 лв. на километър. Друга фирма е разделила пределните цени на две - за деня да е 1,15 лв. на километър, а за нощта - 1,35 лв. на километър.
Третата компания предлага пределна цена от 2,71 лв. за километър таксиметров пробег, като разчетът й е върху средния годишен пробег на едно такси - 80 хиляди километра, от които 45% са платени (с клиент).
Според същите сметки средният разход на автомобил е 9,77 л. на сто километра, а цената, която се сочи като параметър е цената на литър бензин.
В разчета за предложената пределна цена са включени и разходите по заплати на двама водачи плюс допълнителните разходи, които има едно такси.
Четвъртата компания, която е върнала своя отговор на общината, предлага пределната цена да е умножената по две цена на най-евтиното гориво. Фирмата обаче не е уточнила какво да се има предвид - газ или бензин.
Твърде възможно обаче е това да е цената на килограм природен газ (метан), тъй като голяма част от таксиметровите автомобили го ползват като гориво, а средната му цена в момента в София е между 1,20 и 1,30 лв. за килограм.
Разчети за пределната цена на километър таксиметров пробег прави и транспортното министерство, научи още БТА. Министерството е инициатор на промените с цел решаване на проблемите в предлаганите индивидуални таксиметрови услуги.
Експертите на министерството са пресметнали, че цената на км пробег е около 1,90 лв.
В разчетите, на които е обоснована тази цена влизат разходите за нов автомобил - лизингови вноски на година, маркирането му, поставянето на таксиметровия апарат, регистрацията му в метрологичния контрол, поставянето на GPS.
Към тях се добавят и другите административни разходи, които има един таксиметров автомобил - технически преглед, разрешително, изпити на водача, регистрация в "Пътна полиция", застраховки, месечната такса за радиостанция и пътна книжка, както и данъкът за превозното средство.
Заложената брутна заплата за водача на такси е 1000 лв., среднодневния пробег е 200 км, от които 40% е празен пробег, а горивото, залегнало в калкулациите е бензин.
Потърсен за коментар на друга идея, която също засяга таксиметровите автомобили заместник-кметът на София Любомир Христов посочи за БТА, че засега общината не е обсъждала определянето на пределен брой на таксиметровите автомобили за града.
Пазарът е този, който определя какъв ще е броят на таксиметровите автомобили, не смятам, че механичното определяне ще повлияе по някакъв начин на услугата в положителен план, каза той.
Христов потвърди, че до момента четири компании са предложили своите варианти за пределни цени на таксиметровата услуга. По думите му общината няма намерение да прави ново контролно звено след определянето на пределната тарифа.
Санкцията от 3000 лв. за шофьорите, които карат с по-високи цени
е достатъчно дисциплинираща, за да се налага и ние да ги контролираме, а освен това съществуващите в момента контролни звена - ИА "Автомобилна администрация" и "Пътна полиция" са достатъчни, посочи заместник-кметът.
Според Христов след определянето на пределна цена за таксиметровия превоз основна роля при спазването й ще имат и гражданите, които ще са с основание за оплакване, ако някой ги вози за повече пари от определените за километър пробег.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!