Електроразпределителните дружества предоставят възможност за разсрочено плащане на сметките за ток, заявиха представителите на трите дружества у нас - ЕВН, ЧЕЗ и "Енерго-Про", след среща с министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев и вицепремиера Симеон Дянков.
Срещата бе насрочена след протестите днес в 15 града в страната срещу високите сметки за ток и срещу монопола на електроразпределителните дружества.
Министър Добрев посочи, че след направените проверки от страна на министерството, три са основните причини за нереално високите сметки на потребителите за януари т.г.
Отчетният период през декември 2012 г. е бил с продължителност 34-40 дни, като средният отчетен период по принцип е 28-30 дни. Причина за това забавяне на отчитането са дългите почивни дни около Коледните и Новогодишните празници, отбеляза енергийният министър.
По думите му не може да се прави сравнение със сметките за същия период от изминалата 2011 г., тъй като декември 2012 г. термометрите са отчитали значително по-ниски температури.
Като друга причина министърът отбеляза повишената с около 14% цена на тока от 1 юли 2012 г. От това увеличение 8% са за ВЕИ - проектите за зелена енергия, останалите 5% са за невъзстановими разходи, обясни той и уточни, че това са разходите по дългосрочните договори на ТЕЦ "Марица Изток1" и ТЕЦ "Марица Изток 3".
За другата причина за завишените сметки - пониженото подаване на електроенергия в някои от малките населени места, Делян Добрев съобщи, че от ЧЕЗ са поели ангажимент при първа възможност, след топенето на снеговете, да направят необходимите инвестиции и да подобрят инфраструктурата.
Петър Баран от компанията каза, че и към момента има създаден специален проект за стандартизиране на напрежението, което от части ще реши проблема.
От "Енерго-Про" поканиха всеки свой клиент, който има съмнение за сметката си, да подаде сигнал в централата на дружеството във Варна, като заявиха, че са отделили допълнително служители, които да проверят всяка жалба.
От ЕВН също заявиха готовност да обърнат внимание на всеки недоволен потребител.
От началото на годината са консултирани над 2130 клиенти за сметките за електричество за януари, само един сигнал е основателен и сметката е коригирана, се посочва в разпространено от "Енерго Про" съобщение до медиите.
"Протестът не променя нашата позиция и отношението ни към клиентите. Ние продължаваме да бъдем открити и готови да съдействаме, в случай че клиентите ни имат затруднения да заплатят сметките си. От началото на годината сме приели 400 молби за разсрочване на сметки и разглеждаме всяка от тях индивидуално", посочват от компанията.
"Не подкрепяме проявите на насилие, при положение, че винаги сме били открити за диалог. Благодарим на всички мирно протестиращи, защото сме убедени, че за да има смислен диалог, който да доведе до положителен резултат, е необходимо да има такова разбиране и от двете страни", отбелязват от "Енерго Про".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!