Б ългарите предпочитат да купуват стоки родно производство и подкрепят всички мерки за неговото стимулиране, сочи изследване на "Галъп интернешънъл" за нагласите и предпочитанията спрямо произхода на стоките, огласено от съюза "Произведено в България".
Според данните с най-голям дял сред предпочитаните хранителни стоки са хлябът, хлебните изделия и млечните продукти - с 91 на сто.
Следват ги плодовете и зеленчуците - с 89%, месото и колбасите - 86%, лютениците и консервите - 75%, сладкарските изделия - 67%.
Това предпочитание обаче спада при стоки като дрехи, облекла, обувки (48%),
мебели и обзавеждане - 36%, козметика - 28%, битова техника - 14%.
Алкохолни напитки от български произход предпочитат 36% от българите, сочи проучването.
От съюза "Произведено в България" отчитат известен пробив в усилията за партньорство с големите търговски вериги.
Според председателя на съюза Лукан Луканов
на теория търговските вериги декларират желание за по-голямо присъствие на български стоки
по щандовете, но реално не свалят цените си за достъп до тях.
Спря продажбата на хляб с консерванти от чужбина, в "топлите точки" на супермаркетите влезе български хляб и така помогнахме на българските производители да запазят работни места, коментира постигнатото Мариана Кукушева от "Произведено в България".
Според ръководството на съюза в условията на социален срив, безработица и нарастващ внос на стоки от чужбина, държавата трябва да предприеме мерки за насърчаване на малкия и на средния бизнес, а злоупотребата с пазарното положение на големите супермаркети да спре.
Това може да стане с промени в Закона за защита на конкуренцията, свързани с техния монопол, смята Луканов.
"Няма алтернатива освен възраждане на българското производство. Нямаме нефт и скъпи полезни изкопаеми, трябва да орем и да копаем", коментира той.
Съюзът "Произведено в България" даде положителна оценка на първите стъпки на кабинета Орешарски, чийто действия били окуражителни.
Основание за тази оценка давало решението за въвеждане на касова отчетност на ДДС, което щяло да остави 200 млн. лева в малките и средните предприятия, посочи той. Режимът предвижда регистрираните по ДДС фирми да внасят дължимия данък към хазната едва при получаване на плащане по извършената от тях доставка. На второ място от съюза "Произведено в България" посочват кампанията срещу контрабандата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!