В случай на отмяна на полет авиопасажерите ще могат вече да претендират и за обезщетение за неимуществени вреди.
Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург, което пряко засяга и българските потребители.
От Европейския потребителски център за България съобщиха, че само за миналата година в рамките на потребителската им мрежа, която включва центрове в 29 европейски държави, са постъпили 71 хил. жалби от граждани.
От тези жалби всяка трета е свързана с проблеми в транспорта, а 60% от тези около 23 хил. жалби са за проблеми с въздушния транспорт.
Директорът на Европейския потребителски център-България Игнат Арсенов уточни за БТА, че от началото на годината до средата на октомври броят на подадените жалби срещу проблеми във въздушния транспорт у нас се е удвоил.
През 2009 г. в ЕПЦ има подадени 34 жалби за проблеми при пътуване със самолет, през 2010 г. - 33, а до средата на октомври 2011 г. - 57 жалби.
Европейските правила дават на пътуващите със самолет едни от най-широките права по отношение на компенсациите, подчерта Арсенов.
В решението на съда на ЕС се уточнява също, че пътникът може да иска обезщетение поради отмяна на полета, когато самолетът е излетял, но по някаква причина е бил принуден след това да се върне на летището на излитане и този пътник е бил пренасочен към друг полет.
Пътниците могат имат право да поискат възстановяване стойността на билетите или премаршрутиранe.
Освен това, докато чакат по-късен полет, авиокомпанията трябва да им осигури съответни грижи (например настаняване в хотел, храна, напитки и телефонни обаждания).
Накрая, когато полетът е отменен без или с много кратко предупреждение и не са налице извънредни обстоятелства, пътниците имат право и на обезщетение в предварително определен размер, който зависи от разстоянието на планирания полет.
Съдът на ЕС уточнява, че понятието "допълнително обезщетяване" позволява на националния съд да присъди при предвидените в националното право условия обезщетение за неимуществената вреда, причинена от неизпълнението на договора за въздушен превоз.
На трето място съдът на ЕС добавя, че когато даден превозвач не изпълни задълженията за помощ и за поемане на дължимите разходи, свързани с отмяната на пътуването, пътниците във въздушния транспорт могат да упражнят правото си на обезщетяване.
Независимо от това, доколкото тези обезщетения произтичат пряко от регламента, те не могат да бъдат разглеждани като "допълнително" обезщетяване.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!