Социалната мания завладя интернет. Вече не само обменяме информация във "Фейсбук", "Туитър" или използваме някакъв вариант за електронна комуникация (дори и да сме почти бюро до бюро), но започнахме и да пазаруваме онлайн колективно.
И ако досега онлайн шопингът е било самотно занимание, след Groupon и стотиците негови клонинги пазарът вече не е същият.
Устойчив ръст
Вече измина около една година, откакто социалният модел на извършване на покупки в интернет се появи и на българския пазар.
За разлика от повечето останали индустрии сферата на колективното пазаруване изживя експлозивен ръст и бързо се настани в речника на българските интернет потребители.
Причината - потребителите у нас обичат да има "далавера" и тъй като тези сайтове им предлагаха значителни отстъпки, веднага привлякоха вниманието им. "В самото начало този пазар се развиваше с трицифрен ръст", казва Ивайло Илиев, търговски директор на grabo.bg, един от най-големите сайтове за групово пазаруване.
С констатацията за сериозен ръст са съгласни почти всички играчи на пазара. "За предходния месец имаме 45% увеличение на продажбите и 60% ръст на потребителите, въпреки че сме сред по-късно навлезлите участници на пазара", казва Георги Христов, съсобственик на sdelkite.bg.
Единствено Камен Кънев - изпълнителен директор на първия сайт от този тип zadrujno.bg - смята, че пазарът е в застой.
Голям брой играчи
Очевидно е, че този пазар е много привлекателен, което обяснява и големия брой участници в него. Досега са създадени приблизително 80 такива сайта, като не е изключено броят им да се увеличи.
Една от причините е малката инвестиция, която е необходима за създаването на сайт за онлайн купони.
"Бариерата за включване е много ниска, скриптовете за създаването на такъв сайт започват от 400-500 лв., а по-качествените са 1200-1300 лв.", казва Георги Христов.
Моделът на работа също е лесен за копиране. "В момента тези сайтове са повече, отколкото трябва да са", казва Димитрина Андреева, управител на imasdelka.com, третият сайт на пазара.
И тук обаче има две противоположни мнения. "Място под слънцето има за всички", заявява Ивайло Илиев.
"Сегашният брой сайтове дори е малък, като се има предвид, че в България достъп до интернет имат 1.1 млн. домакинства", казва и Спас Тошев, собственик на grupovo.bg.
"В един обикновен мол има 60 магазина, а общият брой посещения в тези сайтове далеч надхвърля посещаемостта на един мол", допълва той.
Нови модели на работа
Така или иначе всичко това принуждава сайтовете да мислят за нови начини, по които да се разграничат от конкурентите си и да изпъкнат на този гъсто населен пазар.
"Ние сме един от сайтовете, които се отказаха от класическия модел с малко оферти на ден. Дневно имаме около 70 активни оферти, тъй като потребителите търсят разнообразие", казва Камен Павлов, управител на lapni.bg.
Тази идея обаче не се харесва на всички. "Големият брой оферти на ден обърква хората и изглежда като разпродажба", казва Димитрина Андреева.
Други фирми имат други идеи за отличаване от съперниците си. "Имаме намерение да развиваме сайта като социална платформа, където хората биха могли да прекарват времето си", казва Ивайло Илиев.
Сайтовете за онлайн колективно пазаруване действително ще стават все "по-социални". Все по-често под офертата ще има рубрики за коментари и въпроси, бутон "харесва ми" или някаква друга иновация, чрез която да споделиш положителна или негативна рецензия.
Защото все пак става въпрос за пазаруване, а то винаги е и ще си остане социално занимание. И какво по-добро място от интернет, за да обсъдиш къде и какво можеш да купиш изгодно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!