Когато тръгнем да подаряваме ваканция на близките и приятелите си през интернет, хубаво е да посетим най-напред офиса на дадения туроператор, защото влизайки в интернет получаваме обикновено изкривена информация.
Това каза Веселин Златев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), на форум, посветен на Световния ден на потребителите - 15 март.
Проверки на предлаганите пакетни летни почивки са установили, че най-честите нарушения са несъответствие на предлаганите услуги с действителността.
Например обявява се, че настаняването е в четиризвезден хотел, а се оказва, че той не предлага услуги за тази категоризация, т.е. е "три" и по-малко звезди.
Голяма част от туроператорите, които предлагат услуги в интернет, са с отнет лиценз, предупреди още шефът на комисията. Той посочи и конкретен пример със софийска туристическа фирма, с отнет лиценз, регистрирала втори, също отнет, и съществуваща в момента с трети такъв.
Ето това е нещо, което може и трябва да притеснява българския потребител, коментира Златев и отправи апел тази информация да влезе в съзнанието на потребителите.
Шефът на КЗП уточни, че не става въпрос за "Алма Тур", но отказа да назове фирмата с аргумента, че тече съдебно производство и се чака неговата присъда.
Фирмите, които в момента предлагат т. нар. договори за продажба от разстояние са 122. Относителният брой на жалбите по отношение на тези търговци обаче е по-малък от жалбите и сигналите, които идват от други организации, посочи Златев. По думите му това означава, че
сайтовете за колективно пазаруване се ползват много активно.
Той дори прогнозира, че в следващите години и дори месеци те ще бъдат в основата на потребителското търсене.
За предстоящите празниците от КЗП очакват бум от жалби традиционно при покупка на техника - персонални компютри, мобилни телефони, телевизори, които се оказва, че подлежат на рекламация. Там са най-многобройните оплаквания.
В тази връзка той препоръча на потребителите - преди да вземат каквото и да било икономическо решение, да погледнат добре какво купуват, да се запознаят с качеството на стоката, която се предлага.
Най-напред да проверят дали има етикет, след това да се запознаят внимателно със съдържанието му и да потърсят услугите на консултант.
Веселин Златев съобщи още, че комисията е предприела от тази година секторен преглед на всички договори и общи условия, които са изложени от големи български фирми, туроператори, банки.
Идеята е да се видят общите условия при предлаганите туристически продукти и при потребителските ипотечни кредити. До няколко месеца ще има пълен анализ на ситуацията.
Бързите кредити са ахилесова пета,
защото там винаги получаваме последваща информация, която дава основание за проверка, но участието ни е в един последващ и неефективен контрол, от който няма особена полза, признава шефът на Комисията за защита на потребителите.
Той уточни, че не напразно предстоят промени в Закона за потребителския кредит.
Основната измама при бързите кредите е свързана с размерите на лихвите, които трябва да се погасяват. На практика при тези кредити изпадаме в ситуацията, при която една сума ще трябва след три или шест месеца да се върне в четирикратен или петкратен размер, обясни Златев.
Това е така, защото лихвите се калкулират не върху остатъка на неразплатената сума, а върху цялата сума и това е основния трик на фирмите.
КЗП реагира и на оплакванията на потребители, потърпевши от страна на мобилните оператори
Това са последните опити за упражняване на терор върху българските потребители, коментира Златев. Законът е категоричен и ясен за това кога един договор преминава от срочен в безсрочен и какво трябва да направи мобилния оператор, заяви той.
С промени в Закона за защита на потребителите ще се създаде нов безплатен способ за решаване на спорове - медиация, казаха още от КЗП.
За целта се предвижда да се създаде позитивен списък на търговци, които предварително са заявили принципното си съгласието да участват в процедура по медиация. Тя би могла да спести много нерви, време и разноски в 50% от споровете между потребители и търговци, като един от изпитаните, добри европейски начини за постигане на споразумение, смята Веселин Златев.
Според него тази процедура ще бъде по-ефективна от досегашната практика на помирителните комисии.
Медиаторът на практика ще посредничи между търговците и потребители при рекламации на стоки и така ще се решават спорове, без да се стига в съда, обясни Златев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!