Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи санкции от над 2 млн. лв. на производители и дистрибутори на слънчогледово олио.
Антимонополният орган е установил, че осем фирми са сключили помежду си споразумение, целящо да наруши конкуренцията на пазара на олио посредством пряко или косвено определяне на цени за препродажба
Те са извършили нарушение на чл. 15, ал.1, т.1 от ЗЗК, изразяващо се в забранено вертикално споразумение, уточняват от КЗК.
Комисията е решила да наложи имуществени санкции на ответните дружества, както следва:
"Калиакра" АД - 110 700 лв., "Бунге Зрт - Унгария" - 628 944 лв., "Бунге Румъния Срл" - 91 277 лв., "Гама-Ник-Митев-2004" ЕООД - 355 404 лв., "Теодоро Бабаров-Клио Комерс" ЕТ - 136 280 лв., "Д и Д Комерс Енд Диливъри" ООД - 358 689 лв., "Лъки 2003" ООД - 181 214 лв., "Вучко 2-Братя Вучкови и Сие" СД -200 681 лв.
Производството е образувано по повод извършен секторен анализ на конкурентната среда на двата взаимносвързани пазара за производство и търговия с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио на националния пазар.
Предмет на проучването е поведението на предприятията при сключване на договорите за дистрибуция на едро между "Калиакра" АД, "Бунге Зрт", "Бунге Румъния Срл" и дистрибуторите им.
Анализирани са и конкретни клаузи по договорите и прилаганите търговски практики при реализацията на бутилирано слънчогледово олио на пазара на едро.
Проверката е установила, че договорите между доставчиците и дистрибуторите са напълно идентични по съдържание, като е налице механизъм за определяне от доставчиците на цени за препродажба, с конкретни стойности за различните нива на реализация на продуктите.
За спазване на зададените цени са въведени стимули под формата на отстъпка за дистрибутора.
Спазването на механизма се контролира и санкционира с прекратяване на договора и неполучаване на допълнителни отстъпки от дистрибуторите.
Договорите за дистрибуция на практика формулират конкретното задължение на дистрибуторите да спазват препоръчителните цени за препродажба
При така въведения механизъм за определяне на цени се постига контрол при ценообразуването по цялата верига на реализация на продукта от ниво доставчик до крайния клиент.
КЗК счита, че създаденото задължение за спазване на цената за препродажба, комбинирано с възможността за санкциониране на неспазването на това задължение, налага извода, че контрагентите се съгласяват да фиксират цени за препродажба.
Непосредственият ефект от този механизъм е елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите и косвено повлияване в значителна степен на цената към потребителя, се казва в съобщението от КЗК.
Вижте още икономически и финансови новини на Pariteni.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!