Кризата намали с около 50% продажбите на нови автомобили в България и удари най-вече търговията с коли, купувани от бизнеса, коментираха експерти.
Според брокерите цените са паднали с 20-25% и ако някой си позволи да намали още, ще бъде на загуба.
В условията на криза редица страни прибегнаха до различни стимули за съживяване на автомобилния пазар, с което някъде достигнаха и надвишиха прогнозите за двоен скок в продажбите.
Германия например осигури 5 млрд. евро от държавния бюджет за бонуси при покупка на нова и предаване за скрап на стара кола.
Според статистиката през септември в Европа са били закупени 1 388 136 нови автомобила, което е нарастване на продажбите с 6.3% спрямо същия период на миналата година.
Експертите посочват, че една от причините за това са правителствените програми за бонуси, давани при закупуване на нов автомобил и връщане на стар, които действат в редица европейски страни.
Тази мярка не се обсъжда у нас, защото в България няма автомобилно производство.
В България са купени близо 46 хил. нови автомобила тази година,
информираха от Съюза на вносителите на автомобили.
Очакванията на експертите са обаче нивата на продажби от 2007 г. да бъдат достигнати едва през 2011-2012 г.
Тенденцията за спад ще се запази до края на тази и началото на следващата година, смятат експертите в бранша, но отбелязват, че възстановяването на кредитите и лизинга от банките ще окаже помощ на потребителя и пазара, също както за големите европейски пазари това е изиграла правителствената помощ при смяна на нова със стара кола.
Следващите няколко месеца ще са особено важни за автомобилния пазар у нас, коментира Дилян Дичев, дилър на нови автомобили в град Плевен с десетгодишен опит в бранша.
Той очаква от 2010 г. пазарът да започне да излиза от кризата. Според него в момента обаче няма признаци за оживление на търговията и близките два месеца ще се са много тежки.
Експертът смята, че в България стратегията за оцеляване на автомобилния пазар е намаляване на цените на автомобилите и тя по думите му е действаща.
Според Дилян Дичев клиентите искат все повече отстъпки, но цените няма как да слязат под себестойността.
Последните месеци са почти без продажби - клиентите чакаха Пловдивския панаир, после автосалона "Партньори на колела"- Плевен, с надеждата цените да паднат още, но това няма как да се случи," посочи брокерът.
Дичев коментира, че кризата изисква да се оптимизират разходите на всяка фирма.
"В условията на свободен пазар конкуренцията е нужна, защото така оценяваш себе си. Правиш ли го ясно и точно, ще оцелееш", смята Дичев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!