Ов вчера до днес дизеловото гориво поскъпна с 4 ст. на литър, съобщи БНР.
Проверка на столична бензиностанция
установи, че цените към днешна дата са 2,54 лв. за литър дизелово гориво и 2,46
лв. за бензин А-95.
Само за седмица горивата по бензиностанциите у нас скочиха с около 10
стотинки на литър. От началото на годината средното поскъпване е с
20-30 стотинки или около 10%.
Въпреки че България е
най-бедната страна в Европейския съюз,
дизелът тук е по-скъп от този в Испания,
Словения, Румъния и Люксембург.
Разликата идва и от
спецификите на ценообразуването в
различните страни, като се спазва
единствено изискването за минимален
акциз, наложен в ЕС.
Председателят на Българска петролна и газова асоциация Андрей
Делчев заяви пред Би Ти Ви, че горивата,
заедно с начислените данъци, у нас и в Румъния са най-евтините в ЕС. Той цитира справка на съюза, според
която по този показател се нареждаме до страни като Люксембург
и Кипър.
За скока на цените според него трябва да "сме благодарни"
на Муамар Кадафи: "Ролята му е в това, че когато горивото на
лондонската борса мръдне, мърда по целия свят". Той беше категоричен, че ако световните цени вървят нагоре, това ще се отрази и у нас.
Делчев посочи още, че и държавата има пръст в оскъпяването на горивата след въвеждането на мерки за данъчна дисциплина.
България има запаси от
петрол за до 60 дни в случай на криза,
заявява Делчев в интервю за "Класа". В някои страни на ЕС
обаче количествата нефтени запаси са
за повече от 90 дни, колкото е минималното
изискване по директивите на
общността.
Според Делчев спирането на
доставките на нефт от Либия може да бъде
компенсирано с внос на петрол от Саудитска
Арабия и САЩ, като предложения за това
вече са направени и от двете страни. "Аз продължавам да
мисля, че ако кризата в Либия продължи
и особено ако в арабския свят и Северна
Африка не се успокоят, това ще предизвика
покачване на цените и задържането им
над 100 долара за барел. А това ще е основно
на психологическа основа", прогнозира
Делчев.
Поскъпването на петрола
ще е краткотрайно,
твърди пред "Телеграф"
Валентин Кънев, шеф на Балканската и
черноморската петролна асоциация.
"В Словения и Австрия
работниците по бензиностанциите получават заплата 1500 евро. Самото
обслужване е по-скъпо. А в същото време нашата цена е еквивалентна на
тази в Словения", отбеляза пред Би Ти Ви днес заместник-председателят на
Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.
По думите му в България голяма
част от горивото е родно производство, което налага въпроса за
наличието на монопол,
подлежащ на контрол от страна на държавата.
Андрей
Делчев
обясни по-ниския внос с по-евтиното гориво, което предлага "Нефтохим".
"След като "Нефтохим" дава по-ниски цени, тогава може
ли някой да ми обясни как цената е еквивалентна на австрийската, където
всичко е по-скъпо?", попита Лалов.
И макар, че
Дарин Станков от КЗК успокои, че картел няма и българският пазар е
прозрачен и с много играчи, това едва ли ще облекчи по някакъв начин
шофьорите.
Производителите и дистрибуторите на нефт използват ситуацията в Либия като предтекст за увеличаване на цените, каза за Агенция "Фокус" Койчо Русев - председател на Съюзa на организациите в автомобилния
транспорт (СОАТ) и Националната транспортна камара и член на УС на
АЕБТРИ.
Той подчерта, че цената на горивото има изключително сериозно отражение върху себестойността на
превозите, като се има предвид, че ефективността от използването на
превозните средства на този етап е изключително ниска.
Става дума за
недостатъчно товари - по-голямата част от превозите са в една
посока, а колкото повече се движим с празен автомобил, ефективността
пада и загубите са налице. Като прибавите и цените на горивата, които
са
сериозни, може да си представите крайния резултат, каза Русев. Според него
високите цени на горивата ще се отразят сериозно на
превозите,
ако проблемите в Либия се задълбочат, но отражението няма да
се почувства веднага, тъй като рафинериите преработват
нефт, договориран, купен и доставен много преди това.
Според него производителите и дистрибуторите използват
ситуацията в Либия като предтекст за увеличаване на цените и контролните органи в България - комисии на разположение на
правителството, трябва да се вземат спешни мерки.
Превозвачите са отнесли въпроса за високите цени на горивата до
Министерството на финансите.
Ако не се вземат мерки, ще продължат претенциите на превозвачите. Попитан дали може да се стигне до протести, Русев заяви: "Преди да се види какви ще бъдат реакциите на контролните
органи в държавата, не е необходимо да увеличаваме затрудненията, които
и без това имаме".
Русев посочи актуални данни от тази сутрин за цените на дизела. В
България днес цената на обикновения дизел е 2,52 лв. за литър на
бензиностанция "Лукойл", 2.50 лв. е цената на бензиностанция ОМV. За
сравнение в Словения цената, изчислена през курса на еврото, е 2,41
лв., Словакия - 2,51 лв., Испания - 2,42 лв., Люксембург - 2,21 лв..
Австрия - 2,50 лв., Андора - 2.01 лв. Във Великобритания цената е 2,62
лв.
Кадафи или монополът вдига цената на горивото
От вчера до днес цената на дизеловото гориво се увеличи с 4 ст. на литър; превозвачите са алармирали финансовото министерство
28 февруари 2011, 10:41
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!