Икономисти се обединиха около мнението, че държавата не може да влияе върху цените на горивата по друг начин, освен като гарантира свободна конкуренция
Фундаменталните фактори, които определят цените на горивата, са цената на суровия петрол и курсът на долара, и държавата не може по никакъв начин да им влияе.
Това каза пред БНТ Трайчо Трайков, бивш министър на икономиката, енергетиката и туризма.
Според него държавата може да се намеси в надценките между производителите и търговците, защото при свободна конкурентна среда надценките са възможно най-малките.
Когато има проблеми с пазарната среда, тези надценки могат да бъдат по-големи от нормалното.
"Това го виждаме от години в България, това ми даде основание миналата година да сезирам КЗК да направи проверка", посочи Трайков.
Според него държавата на първо място трябва да продължава да заостря вниманието си към конкурентната среда, да проверява КЗК.
Второ, да се предприемат конкретни стъпки за по-лесна конкуренция, разрешаване на данъчни складове в Румъния и Турция да съхраняват горива, които се продават в България, посъветва Трайков.
Трето, държавата да създаде поне един прецедент за възможност за интервенция на пазара на горива, както това се случи например в САЩ, заяви още бившият министър.
Той одобрява идеята да се мисли за намаляване на акциза или ДДС на горивата.
"Ако бюджетът може да си го позволи, това не е лоша идея. Нямаме в момента най-ниската цена на бензина, но ако акцизът е по-нисък, има реална възможност производителите и търговците да запазят за себе си разликата.
КЗК в първото си решение от март даде много разумни становища, включително и по темата с данъчните складове.
В дните около моята оставка КЗК е решила, че е получила достатъчно уверения от компаниите, че са се променили и че променят това, което е притеснило комисията на първо място.
Ако бях още член на правителството, бих предизвикал това решение да се разгледа в повече детайли, защото не се виждат ефектите му по бензиностанциите", поясни Трайчо Трайков.
Той отново заяви, че не смята, че е в конфликт на интереси заради акциите си в "Каолин", тъй като от тях е печелел около 20 лв. на година и е абсурдно да се твърди, че такава сума може да го мотивира да вземе решение като министър.
Темата за цените на горивата коментира и финансистът Владимир Каролев пред "Нова телевизия".
Според него единственото, което държавата може да направи, за да спре главоломното качване на цените на горивата, е да стимулира конкуренцията на пазара.
Той допълни, че друг начин е Комисията за защита на конкуренцията по-често да прави проверки за картелни споразумения.
"Наскоро имаше такава проверка. Тя показа, че няма картелно споразумение, но това не значи, че в бъдеще не може да има такива картелни споразумения", каза Каролев.
Той допълни, че цените ще се увеличават, но при всички положения, рекордна остава 2008-ма година, когато барел петрол е бил с 15% по-скъп отколкото е днес.
"Така че мегдан за увеличение на цените още има", каза Каролев и уточни, че не очаква да има добри новини, освен ако САЩ не отворят запасите си. Каролев каза още, че е против всякаква директна намеса на държавата в ценообразуването на петрола.
Това, което държавата може да направи за цените на горивата, е да гарантира конкуренцията,
коментира пред Агенция "Фокус" икономистът от Института за пазарна икономика (ИПИ) Явор Алексиев.
По думите му това означава Комисията за защита на конкуренцията да си върши работата.
Всякакви идеи за дотация на цени, замразяване и така нататък, означават, че тази разлика ще трябва да бъде покрита чрез някакви допълнителни разходи за бюджета, смята той.
Впоследствие ще трябва да бъдат събрани отново от данъкоплатците, така че просто ще се измести фокусът на проблема върху нещо друго, обясни икономистът.
По думите на Явор Алексиев няма механизми, които решаващо могат да окажат някакво влияние, особено в краткосрочен план. На първо място трябва да се знае, че като цяло акцизната политика е делегирана, тоест ние се съобразяваме с политиката в ЕС, с праговете, които се налагат, посочи той.
"Ние сме на минималните прагове, не можем да ги сваляме надолу. Ще е добре, ако можем да сме по-гъвкави, да свалим акциза например, така че повече да се доближава до покупателната способност на населението. Имаше вече такова предложение и България беше една от страните, които го внесоха - акцизът да се определя пропорционално спрямо Брутния вътрешен продукт на страната", каза той.
Това означава по-бедните държави да имат по-голяма възможност за лавиране с акциза, да могат да го намалят, тъй като нивата са сравнително високи в момента. Другият основен инструмент е диференцирано ДДС, което по думите на Явор Алексиев, не е добър ход, защото ще създаде напрежение и други сектори ще поискат данъчни отстъпки.
Повече икономически и бизнес новини в Pariteni.bg
Присъединете се към тематичната ни страница във "Фейсбук", където дискутираме цените на горивата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!