Цената на горивата в страната може да падне, само ако се промени политиката на ЕС за плащането на акциза за тях, смята Делян Добрев, министър на икономиката, енергетиката и туризма.
Той отговори в Народното събрание на въпрос на народния представител Павел Шопов относно непрекъснатото покачване на цените на течните горива и мерките на правителството за овладяването им.
Голям процент от цената на горивата се формира от ДДС и от акциз. България дори не е стигнала до нивата на минималния акциз на горивата, заради дерогация, която ползва, каза Добрев. Вицепремиерът Симеон
Дянков има предложение нивото на акциза да не е еднакво за всички страни от ЕС,
а да се формира на базата на размера на БВП или да е според покупателната способност на хората.
Тази промяна в политиката на ЕС е единственият начин да получим по- ниска цена на горивата у нас, заяви Добрев. Всичко останало са само временни мерки, подчерта той.
Акцизите на горивата в ЕС и в САЩ съществено се различават. В ЕС те са минимално 366 евро за 1000 литра бензин и 422 евро за 1000 литра дизел.
В Холандия и Великобритания достигат и нива над 730 евро.
В САЩ акцизите са 97 евро за бензина и 113 евро за дизела. Това вреди на нашата конкурентоспособност, защото скъпите горива повишават цените на всички продукти, подчерта Добрев.
Шест други държави от ЕС са подкрепили предложението на вицепремиера Симеон Дянков, каза Добрев.
Павел Шопов изрази удовлетворение от идеята да се преговаря по тази тема с ЕС, но добави че ние можем сами да си свалим нивата на акциза. Има и други резерви - може да бъде намален данък добавена стойност върху горивата, каза Павел Шопов.
Може да се направи и удар върху монопола на рафинерията "Лукойл Нефтохим" - Бургас, добави народният представил. Рафинерията има ниски разходи за заплати и за транспорт, но държи високи цени на горивата на едро, смята Павел Шопов.
Ако намалим с пет процента ДДС на горивата, това ще е само 2,5 стотинки падане на цената, каза Добрев. Няма различно третиране към "Лукойл Нефтохим" спрямо останалите над 160 фирми, които внасят горива в страната, каза Добрев.
България ще плати на Русия само това оборудване по АЕЦ "Белене", което е построено към 31 март 2012 г., заяви Делян Добрев пред депутатите
Министърът отговори на въпрос на народния представител Мартин Димитров относно условията, предявени от Русия за прекратяване на АЕЦ "Белене". Нямаме опасения за неустойки за милиарди евро по проекта АЕЦ "Белене". Тази тема не подлежи на коментар, каза Добрев.
Мартин Димитров каза, че в момента, когато подписваме за газопровода "Южен поток" трябва да се знае, дали Русия се отказва от допълнителни претенции към АЕЦ "Белене" или тези претенции да са ясни.
Към момента на подписване трябва да са подписани и договорите за доставка на природен газ след 2012 г., за да не може Русия да ни налага високи цени, смята Мартин Димитров.
За строежа на газопровода "Южен поток" няма държавна гаранция. При неговото реализиране има две фази - едната е фаза на развитие на проекта, където страната участва с финансиране.
Втората фаза е строителство, където разходите са значителни, но те не се извършват. Газопроводът има проектна компания и няма ангажимент за държавна гаранция, отново подчерта министърът.
Проектът предвижда газопроводът да е готов до края на 2015 г. Досега няма забавяне по проекта и се очаква до края на 2012 г. да се вземе инвестиционно решение за строежа. Договорите за доставка на природен газ след 2012 г. ще бъдат подписани до края на годината, каза Делян Добрев.
Повече икономически и бизнес новини в PariteNi.bg
Присъединете се към тематичната ни страница във "Фейсбук", където дискутираме цените на горивата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!