До 1 юни 2010 г. цената за терминиране на разговор между абонати на различни телекомуникационни оператори ще
достигне до 6 евроцента, каквато е средноевропейската цена.
Председателят на Комисията за
регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков каза пред журналисти, че цените трябва да станат 13 стотинки в натоварен трафик и
11 стотинки в ненатоварен трафик. А цените на мобилните услуги за
потребители би следвало да намалеят с поне 20%.
Фабио Коласанти, ръководител на Генерална дирекция "Информационно
общество и медии" в Европейската комисия, припомни, че преди няколко
години цените на тези услуги в България
на едро бяха неколкократно по-високи от цените в Европейския съюз.
Според него цените трябва да спадат още. Сега целта е от 25 евроцента
преди две години
да се достигне до 6 евроцента.
Генералната
дирекция "Информационно общество и медии" подготвя доклад за
пазара на електронни услуги в ЕС, който ще бъде
публикуван в началото на май 2010 г. Специалисти от дирекцията бяха на проверка у нас във връзка с подготвяния доклад.
В него няма да има
специални препоръки към България, а препоръки, свързани с
общите тенденции към отделните министри.
Фабио Коласанти даде три конкретни препоръки за
страната ни - да бъде ускорена работата по ускоряване на
преносимостта на номерата, да се премине от аналогово
към цифрово разпространение на телевизионния сигнал и
да се разширява широколентовият достъп до интернет.
В същото време компанията
"Мобилтел" заяви, че "Виваком" грубо нарушава процедурата за
преносимост на фиксираните номера.
Компанията възпрепятства
абонатите, които искат да прехвърлят телефонния си номер към
друг оператор, като не приема заявления за преносимост във
всички свои магазини, заяви компанията "Мобилтел".
Процедурата за преносимост изисква от операторите
да приемат такива заявления във всички свои обекти, се казва в
писмо на "Мобилтел", изпратено днес до КРС.
Нередността е била установена в оплаквания от
потенциални клиенти на "Мобилтел", заради което телекомът алармира
КРС.
Въпреки изричното изискване на процедурата по
преносимост, в Общите условия на "Виваком" е вписано, че
пренасянето на номер извън мрежата на компанията става след
подаване на заявление само в определени търговски центрове,
посочени в интернет страницата на предприятието.
Броят на
градовете, в които гражданите могат да се откажат от "Виваком", е
49. За сметка на това, заявления за пренасяне в мрежата на
"Виваком" се приемат в 115 града.
Това нарушение ощетява
абонатите в малките градове, които искат да се откажат от
"Виваком" и да се възползват от услугите на друга телефонна
компания, оплакват се от "Мобилтел".
От "Виваком" отговориха веднага
и декларираха, че подкрепят усилията
на държавните институции за въвеждане на нови правила в телекомуникационния сектор,
които да отговарят на европейските практики.
Според оператора
има необходимост от още инициативи по отношение на регулирането на
комуникациите. Например в областта на мобилната преносимост и цените на
терминиране напредъкът е недостатъчен.
"Виваком" (бивша БТК) обявява, че от
въвеждането на мобилната преносимост през април 2008 г. досега много малък
процент от абонатите са се възползвали поради тромавите процедури. В допълнение въвеждането на 20-секундно гласово съобщение за разговор
към пренесен номер направи осъществяването на връзка на
практика невъзможно.
"Виваком" приветства инициативата на КРС за
опростяване на процедурата по пренасяне на номерата и за премахването на гласовите
съобщения при позвъняване на пренесен номер.
Телекомът също така е „за" въвеждането на практиката на обслужване
на „едно гише" при смяна на оператора със запазване на номера.
В съобщението се казва, че в момента "Виваком" е единственият
оператор, който спазва изискването продължителността на това съобщение да е до три
секунди.
И се твърди, че до днес най-големият български мобилен оператор
"Мобилтел" отказва да се
съобрази с решението на регулатора
за определяне на начина на информиране за
повикване към пренесен номер и не премахва гласовото съобщение.
Във
връзка с преносимостта на фиксираните
номера се посочва, че центровете за обслужване на клиенти, в които се получава
удостоверение за „напускане" на мрежата на "Виваком", са едни и същи с тези, в които може да се заяви пренасяне
на номера в мрежата.
Посочените центрове за обслужване на клиенти със съответните им адреси и
работно време са публикувани по градове на уебстраницата
на телекома vivacom.bg.
С 20% падат цените на мобилните услуги от 1 юни 2010 г.
"Мобилтел" се оплаква от "Виваком" за грубо нарушаване на процедурата за преносимост на фиксираните номера
25 септември 2009, 14:44
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!