От средата на следващата финансова година новосъздадената рейтингова система на университетите ще стане инструмент за финансиране, съобщи образователният министър Сергей Игнатов при представянето на системата.
Така най-добрите направления ще бъдат финансирани приоритетно, а парите за "лошите" ще бъдат намалени.
Това обаче ще стане "тепърва, защото аз не съм я пипнал още системата", обясни министърът.
По думите му, парите за "лоши" направления
ще се режат стъпаловидно с по 10%,
които ще се пренасочват към "добрите" направления.
За първи път чрез системата ще се получава цялостна представа за висшето образование у нас, заяви министърът.
Данните в нея ще показват реализацията на завършилите висшите училища у нас през последните три години и е важно, че системата ще се обновява автоматично, добави той.
Програмният
директор на института "Отворено
общество" Боян Захариев посочи, че
това е рейтингова система, а не рейтинг
на висшите училища.
По думите му потребителите, въз основа на заложените в системата 51 индикатора, могат да направят над един милиард различни класации на висшите училища - например по направления, а също и по град. Дава се информация за легитимността, реализацията, възнагражденията, заетостта сред завършилите.
Той заяви, че основната й задача е да помага на кандидат-студентите в избора им на висше училище.
В България има 51 ВУЗ-а, като от тях 37 са държавни, а 14 - частни, посочи Мария Фъртунова - директор на дирекция "Висше образование" в МОМН и ръководител на проекта за създаването на рейтинговата система.
Тези 51 висши училища обучават за 2010 г. над 250 хил. студенти в над 600 специалности, разпределени в 52 професионални направления. В края на учебната 2010-2011 г. над 65 хил. ученици ще завършат средното си образование и ще бъдат първите потребители на новата система, посочи Фъртунова.
Тя отбеляза, че
системата има версия и на английски
език и така чрез нея
се очаква 17-те милиона студенти в ЕС да проявят интерес към българските университети.
Министър Игнатов препоръча на кандидат-студентите инженерните и природо-математически специалности, както и медицинските. В момента над 41% от студентите у нас се обучават в хуманитарни дисциплини.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!