Премиерът Бойко Борисов, придружен от министрите Лиляна Павлова, Томислав Дончев, Ивайло Московски, и еврокомисарят по регионалното развитие Йоханес Хан се разходиха по Дунав мост 2 при Видин-Калафат.
Борисов и Хан се срещнаха с представители на румънската страна на средата на моста и заедно преминаха по завършената конструкция на съоръжението.
Последният сегмент на Дунав мост 2 бе монтиран прeз миналата седмица и конструкцията е вече свързана.
В края на август бе изцяло завършена и прилежащата инфраструктура.
Инвестицията в моста е 300 млн. евро, съобщи Хан. От тях 100 млн. евро са осигурени от ЕС.
Бойко Борисов припомни на Йоханес Хан уговорката, че ако двамата с министър-председателя на Румъния се разходят по моста, те ще получат изразходените средства за съоръжението до края на годината.
България очаква около половин милиард евро да й бъдат възстановени от Европейския съюз до края на годината. Мостът се строи усилено и до пролетта по него ще може и да се преминава. Имаме уговорка и с испанската компания да бъде завършено строителството в тези срокове.
България и Румъния винаги са били и могат да бъдат за пример за сътрудничество на две съседни държави, каза Борисов. Той припомни, че преди две години на това място не е имало нищо, а сега конструкцията е свързана.
Според главния архитект на моста инж. Алберто Бергара освен основната линия, ще има вело- и пешеходна пътека.
По думите на Бергара
ще можем да преминем по него с автомобил, камион, велосипед или пеша:
"Това, което днес честваме, е съединяване на връхната конструкция. Считайки от днес, може да се преминава от българския до румънския бряг. Има още два месеца работа, която зависи от температурата на въздуха".
Днес е официалното откриване на моста, а оптимален трафик ще бъде достигнат през 2015 г.
85% са готови предпазните ограждения за корабите. Има довършителни дейности за около месец. После трябва да се узакони.
Оптимистичният вариант за функциониране на моста е началото на следващата година,
подчерта Московски.
По неофициална информация цената на преминаване през Дунав мост 2 ще бъде 6 евро на автомобил, независимо от това колко души са в колата. Още не се знае колко ще струва за пешеходци и велосипедисти.
"В Румъния ДДС е 24%, при нас е 20. Има процедура по уеднаквяване заради експлоатацията на моста, посочи за БНР транспортният министър Ивайло Московски.
"Предложили сме три форми за управление. В зависимост от преговорите са възможни различни решения. Пътните такси се събират от румънската страна".
В Румъния днес е одобрен меморандум за създаване на смесено дружество за управление на моста между България и Румъния, каза Виктор Понта и допълни, че до няколко седмици ще бъде създадено смесеното дружество, което ще е със седалище в България.
Преди официалното откриване на Дунав мост 2 кметът на Видин Герго Гергов каза за Би Ти Ви:
"Видин ни посреща със слънце и мъгла. Това е една метафора и за състоянието на града в момента. Години наред видинчани се взираха в откриването на моста. Не остава много за довършване. Над 250 млн. евро са инвестирани в моста и инфраструктурата. Нашите очаквания са да стартираме с косвени доходи. На шега казвам, че Калафат ще стане квартал на Видин, тъй като той е най-близката община до него".
На въпроса какво е обяснението защо стандартът на живот е толкова различен на двете места (бел.ред. Калафат е по-добре икономически от Видин – има собствено производство на зеленчуци и плодове, предприятие, в което работят 3000 души, както и много младо население), Гергов каза:
"Ние сме пограничен район, радвам се, че правителството сега се грижи за нас. Нашият район се славеше със златната си земя, тук се произвеждаха много зеленчуци и плодове. Политиката, която се водеше преди, съсипа напоителната система. В момента водим преговори, очаквам да има университет във Видин – било то български или румънски, с Корея предстои да преговаряме. Скоро време инвестициите ще са факт".
По думите на Бронислав Денев, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в Букурещ, Румъния:
"Новата българо-румънска връзка Видин-Калафат отваря нови перспективи и възможности в бизнес отношенията между двете страни, но и дава нов път за товарите от Западна и Централна Европа към всички страни в Европа, пести на шофьорите пътни такси и митнически контрол по трасето Германия, Унгария, Румъния и България.
Той каза още: "Разбира се, тези 1791 метра, които представляват новия Дунав мост 2 при Видин-Калафат, създават перспективи в няколко посоки:
мостът създава работни места и от двете страни,
става предпочитано място за преминаване на потока от товарни автомобили, дава възможност за инвестиции в региона. Вече се забелязва активно движение на фирми от Германия и Турция".
Според първоначалния план мостът отдавна трябваше да е готов. Първата копка беше направена от Сергей Станишев на 13 май 2007 г., но след това проектът зацикли по различни причини. ЕС се съгласи да ни даде отсрочка за крайния срок и дори допълнително финансиране.
Преди официалното откриване на моста премиерът и европейският комисар за регионална политика се запознаха с хода на строителството на пътната връзка на АМ "Хемус" със софийския околовръстен път – пътен възел Яна.
България може да бъде използвана за пример
за това как се строят магистрали и се въвеждат в експлоатация, коментира Хан.
България не е само пример за усвояване на всички европейски фондове. Страната няма нито една спряна или замразена програма, каза еврокомисарят.
Европейската Сметна палата е потвърдила своето позитивно становище за системите за управление и контрол при всички структурни фондове и Кохезионния фонд в България. Така нареченото ниво на грешка, заради което на много страни са замразени и спрени европрограмите, в България е под 2%, каза еврокомисарят.
Борисов добави: "Мисля, че думите на комисаря не се нуждаят от коментар. Когато дойде нашето правителство на власт, всички европейски програми и фондове бяха спрени". Днес България е за пример на другите европейски страни, както казват еврокомисарят Хан и председателят на ЕК Жозе Мануел Барозу, заяви премиерът Борисов.
Проектът се изгражда по ОП "Транспорт 2007-2013", финансиран от Европейския съюз и е на стойност 32 243 349,45 лева без ДДС.
Обектът е част от Трансевропейския транспортен коридор IV. Новото трасе, с дължина 8,46 км, ще свърже съществуващия участък от автомагистрала "Хемус" с околовръстния път на София.
Реализацията на проекта ще доведе до значително намаляване интензивността на трафика и ще повиши капацитета на автомобилния поток по път Е-79.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!