"Със сигурност европейски пари няма да стигнат за изграждането на автомагистрала "Хемус", така че ще трябва да се потърсят други източници на финансиране, дори и публично-частно партньорство - като вид концесия, стига да има достатъчно трафик, което ще покаже предпроектното проучване", каза министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, днес при символичното откриване на третия етап от строителството на автомагистрала "Хемус" - "Белокопитово-Каспичан".
Ще имаме възможност да направим и пътя Велики Преслав - Върбица, допълни Терзиева.
Тя посочи, че започва строителството на един много важен участък от авгомагистрала "Хемус", тъй като на него ще бъде построен най-големият пътен възел в страната, където ще се осъществява връзката с пътя Русе-Варна и пътя Коритна - Белокопитово. Стойноста на проекта е близо 66 млн.лв., финансиран изцяло от държавния бюджет.
Регионалният министър посочи, че сред приоритетите на правителството е изграждането на автомагистрала "Хемус" и изрази надежда, че ще се намерят източници на финансиране, за да продължи изграждането на този обект.
Ще извършим национално предателство, ако работещ инструмент за изграждането на автомагистрала "Хемус" бъде променен в публично-частно партньорство, коментира пред журналисти в Шабла президентът Росен Плевнелиев.
"Притеснен съм от разнопосочните послания, които се чуват от правителството, и специално от министъра на регионалното развитие. Оперативната програма за регионално развитие и ОП „Транспорт” не могат да бъдат предмет на различни трактовки", заяви Плевнелиев.
"Магистрала "Тракия” трябваше да бъде предмет на публично-частно партньорство. Там се сключи един договор по време на правителството на Симеон Сакскобургготски. Разчетите показаха, че ако "Тракия” се беше случила по този договор, тя щеше да струва на българските граждани няколко милиарда лева. Концесията щеше да бъде за 35 години, щеше да има бариери, хората щяха да спират и да се плаща за всяко нещо, а концесионерите щяха да вземат над 3,5 милиарда лева. "Тракия” вече е готова. Тя струва на българските граждани 150 милиона лева", заяви Плевнелиев.
Той смята, че по оперативна програма "Транспорт" приоритет номер едно трябва да бъде лот 3 на магистрала "Струма", а приоритет номер две - магистрала "Хемус".
Не бива да осъждаме магистрала "Хемус” да бъде забавена, да отиде в небитието с невъзможни и нереализируеми модели, каза президентът пред журалисти.
Плевнелиев отбеляза, че ще подскаже решение на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева:
"България трябва да има точно пет приоритета в сектор пътища за еврофондовете 2014 - 2020 г. Това са: "Струма” – Лот 3, магистрала "Хемус” – липсващите 239 км от Ябланица до Белокопитово, скоростният път Видин - Ботевград, тунел под Шипка, и пътя "Черно море", като за него има различни варианти – може да бъде скоростен път, а не магистрала, може да бъде хубав трилентов път.
Сложете тези пет приоритета в ОП „Транспорт”, уважаема г-жо министър. Ще кажете – да, но те струват два милиарда, а Брюксел ще ни даде един. Няма лошо, нека да бъдем по-амбициозни. Ще финансираме остатъка през Европейската инвестиционна банка, през други европейски механизми. Няма лошо България да вземе кредит, за да може да направи тези проекти, с които отпушваме цяла България", каза президентът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!