К ак се постига успех в износа на високи технологии? Това е въпрос, на който българската икономика не може да намери отговор през последните 20 години. Вместо това България се е превърнала в суровина база и производител на полуфабрикати, чиято добавен стойност се формира най-вече в крайната фаза на изработката на продукта. Такъв е основно износът на страната ни за еврозоната, която е най-големият пазар за българските стоки.
Но има икономики, които успяват да постигнат впечатляващи успехи, конкурирайки се на глобалния пазар с гиганти като САЩ и Германия.
Пример за това е Южна Корея. При това тя изнася не само коли, телевизори, мобилни телефони, но и продукти с голяма добавена стойност, които изискват далеч по-малко инвестиции и индустриален капитал. Такива например са масовите мултиплеър онлайн игри – ММО.
Този отрасъл на корейската икономика генерира повече приходи от износ от всички корейски индустрии, продаващи съдържание, взети заедно. В момента Южна Корея държи близо 40% от глобалния пазар, оценяван на около 11 млрд. долара, за който се очаква ръст с 21% през тази година.
Как се постига подобен успех в сектор, в който допреди няколко години доминираха компаниите от САЩ, Япония, Германия и Франция? В случая това не е толкова въпрос на технологии, а на идеи и държавна подкрепа.
През 2008 г. създателите на компютърни игри в Южна Корея получиха 20% отстъпка в корпоративния данък. Пак тогава, в разгара на финансовата криза, Министерството на културата, спорта и туризма на страната обяви инвестиционна програма за 350 милиарда вона /235 млн. долара/ в период от 4 години, която целеше увеличение на износа от сектора до 3,36 млрд. долара. Мерките включваха и фонд с размер от 200 млн. долара, с който Южна Корея да затвърди водещата си позиция на световните пазари.
Възходът на южнокорейската гейм индустрия започва преди едно десетилетие със заглавия като Lineage 2. Успехът наиграта на пазарите в САЩ и Русия, позволява на южнокорейските компании да стъпят на солидна основа в глобалната си експанзия.
В края на миналото десетилетие на пазара излизат успешни игри като Aion (дело на разработчика на Lineage 2 - Ncsoft). Тя е пусната в Северна Америка и Европа през 2009 г. и се превръща в най-продаваната игра за персонални компютри за годината. Друго такова заглавие е Maple Story.
Западните потребители обаче са донякъде разочаровани от корейските игри, поради няколко фактора. На първо място това е системата за вдигане на нива, която се основава на непрестанното избиване на контролирани от компютъра същества, по един и същ начин. Друг аспект, който не се харесва на много от потребителите в Европа е прекаленото съдържание с откровен сексуален контекст в корейските игри, където женските персонажи обикновено носят минимално количество дрехи. В основен проблем се превръща и липсата на достатъчно игрално съдържание след достигане на максималното ниво в играта.
Така на западните пазари продължават да доминират игри подобни на феномена на Blizzard, World of Warcraft.
Но през тази година корейските компании изглежда са се поучили от грешките си и подготвят плеяда от ММО игри от ново поколение.
Сред тях е ArcheAge. Разработеното от XL Games заглавие излезе в Корея на 15 януари 2013 г. и беше пуснато в САЩ и Европа в края на 2014 г. Играта включва иновации като реалистична военноморска бойна система и нова система на обсади на замъци.
Blade&Soul е друго предстоящото MMORPG, разработено от NCsoft. Играта излезе в Корея през 2012 г., като се очаква в САЩ и Европа в края на 2015 г. или началото на 2016 г. Тя включва оригинални движения от азиатски бойни изкуства, на фона на елементи от китайската, корейската и японската култури и митологии. Blade&Soul използва Unreal Engine 3, давайки изключително високо качество на изображенията с новаторска система за битки в реално време.
Друго обещаващо заглавие е Black Desert. Играта е разработена от новата компания Pearl Abyss. Тя съчетава динамична бойна система с новаторски икономически елементи. Освен това играчите в Black Desert ще могат да купуват и обзавеждат имоти, да събират данъци и да наемат компютърни персонажи за работа и битки. Вероятно предимство на играта е, че използва собствен енджин.
Издателят за Европа, корейската компания Daum Communications, обяви, че ще започне предварителните тестове на европейските сървъри преди края на годината.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!