Гърция почти фалира, а страни като Германия, Великобритания, Италия и Испания трябва да правят драстични икономии.
В Турция обаче икономиката бележи бум - за тази година се очаква прираст от почти 7%.
При неотдавнашното си посещение в Турция германският министър на икономиката Брюдерле заяви, че Турция се е превърнала в мотор на стопанския растеж и че също и изявена експортна държава като Германия може да печели от това развитие.
За над 4000 германски фирми край Босфора Турция е "златен пазар", подчертава Холгер Терстиже, шеф на турския клон на германската компания "Харибо".
Нещата вървят стремглаво нагоре
За разлика от много други страни, Турция устоя без особени сътресения на най-новата глобална криза, макар че при започването й страната току що бе преодоляла най-ниската точка на своя собствена криза.
През 2001 г. турският банков сектор се срина. Държавата бе пред фалит.
Специална програма на Международния валутен фонд (МВФ) донесе спешно необходимите кредити и принуди Анкара да предприеме радикални реформи.
Оттогава нещата вървят напред.
Междувременно Турция принадлежи към групата Г20 на най-силните икономики в света.
От една страна икономическият възход се дължи на нарастващото търсене на вътрешния пазар.
Турция обаче играе значителна роля и като логистичен мост към Близкия и Средния изток.
Така например от Истанбул фирмата "Харибо" доставя своя продукция в страни като Либия, Обединените арабски емирства и Иран.
От "Майкрософт" до "Форд", от "Харибо" до "Тойота"
Сходна е практиката и на други фирми. От Турция софтуеърният концерн Майкрософт направлява своя бизнес в близо 80 държави.
Особено международната автомобилна индустрия откри Турция като централна производствена дестинация.
Концерни като "Форд", "Тойота", "Фиат" и "Рено" построиха тук големи фабрики.
Турция е след Япония най-големият износител на автомобили на европейския пазар. Но също самата Турция предлага голям пазарен потенциал, тъй като три от четири турски домакинства още нямат собствена лека кола.
За производители и фирми като "Харибо", които искат не само да продават, но и да произвеждат в Турция и региона, възникват обаче известни проблеми поради растящите заплати и сравнително силния курс на турската лира спрямо еврото.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!