Промени в Закона за потребителския кредит ще защитават правата ни пред банките.
Депутатите приеха на второ четене текста, който въвежда и по-строи правила при рекламирането на потребителски кредити и посочването на информация за лихвите.
Онези, които са решили да изтеглят заем, трябва да знаят, че могат да се откажат от сключения договор в 14-девен срок, без да дължат неустойка. Те не са задължени да посочат причина за отказа си.
Глобата за неправомерно взето обезщетение от физическо лице е от 700 до 2000 лв., а за фирма - от 3000 до 8000 лв. Ако банката наруши разпоредбите повторно, санкцията скача почти двойно.
Максималният размер на потребителския кредит беше повишен на 147 хил. лв.
Гражданите могат да го погасят изцяло или частично по всяко време, като в този случай имат право на намаляване на лихвата и разходите за оставащата част от срока на договора.
Кредиторът не може да откаже предсрочното погасяване на заема
Банката няма да има право на обезщетение или неустойка, когато погасяването се извършва в период, през който лихвеният процент по договора за кредит не е фиксиран, както и ако погасяването е извършено въз основа на плащане по застрахователен договор, чиято цел е била да гарантира връщането на кредита.
Същото важи и ако договорът за кредит е под формата на овърдрафт.
Във всички останали случаи кредиторът има право на обезщетение, но то не може да е по-високо от 1% от предсрочно погасената сума. Условието тук обаче е оставащият период на договора да е по-дълъг от една година.
Когато оставащият период на договора е по-малък от една година, обезщетението не може да е по-голямо от 0,5% от сумата на предсрочно погасения дълг.
Народните представители приеха
по-строги правила по отношение рекламата на потребителски кредити
и обявяването на лихвените проценти по тях. Рекламите вече трябва да съдържат и подробна информация за всички разходи, включени в общите разходи по заема - общия размер, годишния процент на разходите, общата сума, дължима от потребителя, и размера на вноските.
Всичко това вече трябва да се представя с еднакъв шрифт.
Досега най-важната за потребителите информация се поместваше в долната част на рекламите с възможно най-дребен шрифт.
Законът задължава банките да уведомяват на хартиен или друг траен носител своите клиенти за всяка промяна на лихвения процент.
Промените влизат в сила на 12 май.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!