Пх ходите от билети вече ще остават в театрите,
оперите и симфоничните оркестри, а няма да бъдат прибирани в общ фонд в министерството на културата.
Според зам.- министъра на
културата Митко Тодоров по новата система
за първи
път директорите на културните институти ще се разпореждат със средствата,
получени от държавата, от общините и от собствените приходи
(продажба на
билети и наеми), сами ще определят числеността и възнагражденията на персонала,
както и ще получават право на увеличение на разходите по бюджетите им при преизпълнение
на собствените
приходи.
Новата система за финансиране на
културните институти в областта на сценичните изкуства ще бъде въведена
от началото на 2011 г. и ще се експериметира през първите три месеца.
Промяната е записана в преходните и заключителни
разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2011 г.
"Говорим за преминаване на делегирани бюджети, но това
е условно, тъй като системата има специфика във всяка сфера", отбеляза
Тодоров. По думите му, макар че още не е приет Законът за сценичните изкуства,
новата система на финансиране се въвежда от 1 януари 2011 г., за да бъде
изпробвана. Дали е успешна, ще бъде преценено през април.
"Главната промяна е, че досега се финансираха институти
и хора, а сега ще се финансира дейност.
В основата на определянето на сумите е
броят на зрителите с купени билети", обясни Митко Тодоров.
Заради спецификата на жанровете няма да има един
стандарт, а шест различни - за драматичните театри, драматично-куклените,
куклените, драматично-музикалните, за оперите и
музикалните центрове, за симфоничните оркестри, симфониетите и другите ансамбли.
Ако през следващата година театрите в страната
са същия брой като през тази година, тогава през 2011 г. ще
получат бюджетите си за 2010 г. 110%.
Тодоров обясни, че не се очаква да има повишаване на
цените на билетите за театър след въвеждането на новите критерии за финансиране
и въвеждането на бонуси за по-високи цени на билетите.
Като пример беше
посочено, че има структури, в които присъствието на зрител на представление,
реално струва по 150-200 лв. и затова трябва да се търси възвръщаемост на
направените разходи.
Очаква се с приемане на постановление за изпълнението
на бюджета, да бъде прието и постановление за стандартите за заплащане в културните
институти. Най-вероятно в средата на януари новите правила за финансиране ще
бъдат приети.
"Държавните поощрения ще бъдат за българска драматургия, за
български опери и това ще бъде записано в Закона за сценичните изкуства", каза.
Тодоров.
Той напомни успешната практика на културните институти в София, които са финансирани с делегирани
бюджети и с отпускане на средства от общината.
"Нашата цел е да активизираме директорите да се борят
за повече средства. Дошло е крайно време през 21-и век да се работи за
децентрализацията на институтите", подчерта Тодоров.
Според него, ще има три вида мнения от страна на директорите за новия тип финансиране - едни ще са негативно
настроени, други ще приемат идеята, а трети ще приемат идеята като провокация.
Важна промяна при финансирането в културата
За първи път директорите на културни институти ще управляват средствата, получени от държавата, от общините и от собствени приходи, сами ще определят числеността и възнагражденията на персонала
15 декември 2010, 17:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!