Две чужди компании, ангажирани с големи инфраструктурни проекти в страната, "извиват ръцете на правителството", съобщи зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски.
По време на оживен дебат в парламентарната комисия по транспорта Московски заяви, че испанската "Еф Си Си" (FCC), която строи Дунав мост 2, и италианската "Асталди", която изпълнява пътни проекти по ИСПА, искат от българското правителство десетки милиони евро, които не са включени в договорите им.
Московски обвини предишния кабинет за подписването на договорите с двете компании, които по неговите думи предложили нереално ниски цени, които впоследствие повишават.
"Еф Си Си" спечели търга за строителството на Дунав мост 2 с цена 99,5 млн. евро, двойно по-малко от останалите кандидати.
"Асталди" спечели сделката за модернизацията на жп линията Първомай-Свиленград с цена 162 млн. евро. За сравнение – вторият най-добър кандидат е предложил 377 млн. евро.
Московски влезе в ожесточен дебат с Петър Мутафчиев, транспортен министър в кабинета Станишев, за това кой е виновен за неизгодните договори.
Министърът на транспорта Александър Цветков отсъстваше от дебата.
Московски съобщи, че правителството трябва да предоговори сделката с "Асталди" и вместо цялата отсечка между Първомай и Свиленград, компанията ще завърши жп линията до Димитровград за 64 млн. евро. Останалите 98,5 млн. евро няма да бъдат изплатени на италианската фирма.
70 млн. евро от тази сума са по предприсъединителната програма ИСПА, а останалите пари са осигурени от Европейската инвестиционна банка. Така че
България ще изгуби 70 млн. евро по ИСПА заради неспазване на крайния срок,
определен от ЕС. Европейската комисия е предложила да финансира завършването на жп линията с пари по оперативна програма "Транспорт".
Заради предоговарянето на сделката и повторното финансиране от ЕС обаче ще трябва да се спрат други инфраструктурни проекти за 209 млн. евро, за да се завърши този.
През юли "Асталди" е поискала договаряне на нови условия по сделката заради опасения, че правителството няма да може да изплати задълженията си и заради забавяне на проекта по вина на държавата.
По думите на Московски според последните договорки на правителството с фирмата, направени тази година, не включват неустойки. Колкото до Дунав мост 2, зам.-министърът на транспорта съобщи, че
"Еф Си Си" е заплашила да се оттегли, ако не получи допълнителни 90 млн. евро.
Пред в. "Дневник" представител на компанията е отрекъл подобни намерения, но е признал, че компанията иска допълнителни пари заради забавянето от българските и румънските власти.
Досега на испанската компания са изплатени 69 млн. евро. Частта от моста, която минава над реката, ще бъде построена през 2011 г., засега "Еф Си Си" се фокусира върху конструкциите по бреговете на Дунав.
Според източници на "Дневник" испанската компания е попитала българското правителство дали има пари за целия проект.
Фирмата, осъществяваща контрола по проекта, още не е признала допълнителните пари, изисквани от "Еф Си Си".
Причината е, че контролиращата проекта компания – френско-британската "Инжерон" също иска допълнителни 6 млн. евро.
По подобна на описаните схеми строителят на автомагистрала “Люлин“ - турската “Мапа Ченгиз“, оскъпи проекта от 145 млн. евро на 185 млн. евро.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!