Парламентът възложи на Сметната палата одит на дейността на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД за периода от 1 януари 2011 г. до 30 септември 2012 г.
Срокът за приключване на ревизията е 31 януари 2013 г., а до 1 март окончателният доклад на проверяващия орган трябва да бъден внесен в парламента.
Ваня Донева (ГЕРБ), един от авторите на предложението, обясни причината за проверката с големия размер на публичните средства, които дружеството управлява.
За миналата година те са около 170 млн. лв. На второ място то изпълнява важни социални функции, отбеляза депутатът.
Досега Сметната палата не е извършвала цялостен одит на холдинга и на дъщерните дружества, такъв е бил правен само по отношение на изразходването на предоставените субсидии, стана ясно още от мотивите на вносителите.
Част от опозицията обвини управляващите, че бягат от възлагане на проверки на скандални дружества като "Екоравновесие" - София и на "Центъра за градска мобилност".
С този одит, според Павел Шопов ("Атака"), те се опитват да запълнят квотата от ревизии, които НС по закон може да възлага на Сметната палата (общо 5 за година).
Независимият депутат Георги Терзийски предложи планова проверка от министерството на транспорта.
Ексминистърът на транспорта в кабинета "Станишев" Петър Мутафчиев отчете, че одит на " Пътнически превози" е необходим, но по-доброто решение било да се ревизира дейността на цялото БДЖ.
Ще се стигне до това, че БДЖ пропуска ползи от над 15 млн. лв. на година, защото няма достатъчно вагони - вместо 600, в момента се движат 249, аргументира се той.
Иван Иванов от "Синята коалиция" заяви подкрепа за одита, но, според него периодът е прекалено кратък, за да даде отговор на въпросите как и защо са се натрупвали проблемите през годините и при кои ръководители.
Задължително е, посочи Иванов, в плана за одитна дейност на Сметната палата за следваща година да бъде включена цялостна проверка на БДЖ, а не само на "Пътнически превози".
Той призова вносителите все пак да обяснят на народните представители защо отхвърлиха предложенията за ревизии на "Центъра за Градска мобилност" и "Екоравновесие".
В отговор Ваня Донева уточни, че "Екоравновесие" е общинско предприятие и Столичната община има редица контролни органи, които могат да го ревизират.
Второ, вътрешен одит вече е извършен, има заключение за неефективно изразходване на средства, има проверка на дирекция "Вътрешен контрол" - в резултат е сменен директорът на предприятието , а материалът е даден на прокуратурата, допълни още тя.
Според нея Сметната палата не би могла да констатира нищо по-различно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!