Д о две седмици с телефонно обаждане към Националната агенция по приходите (НАП) ще можем да разберем в кой пенсионен фонд са вноските ни за втора пенсия и на каква сума възлизат те, съобщи говорителят на НАП Росен Бъчваров, цитиран от Dariknews.bg.
За момента това можем да направим по електронен път чрез персоналния си идентификационен код, издаден от НАП, или с електронен подпис.
Всеки човек, роден след 1959 г., може да провери състоянието на пенсионно осигурителните си вноски, преведени от НАП към неговия фонд за втора пенсия, чрез компютърната система на НАП.
По данни на агенцията близо 50% от хората не знаят в кой частен пенсионен фонд са осигурени и това позволява те да получат тази информация.
Към момента НАП предоставя безплатна услуга на всеки притежател на персонален код, която му позволява да проследи всяка месечна вноска от 2002 г. досега, насочена от НАП към съответния фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване, обясни Росен Бъчваров.
В следващите две седмици от ведомството ще направят възможно дори хората, които нямат нито електронен подпис, нито ПИК да проверят с обаждане на номер 0 700 18 700 в кой пенсионен фонд са разпределени служебно,
за да могат да изискат при интерес от тяхна страна информация за парите, натрупани по тяхната индивидуална партида. Ако нямаме персонален идентификационен код т.нар. ПИК, можем да поискаме да ни бъде издаден чрез заявление в офис на НАП. ПИК е безплатен и безсрочен.
Използването на услугата пести време и разходи и е хитът на кампанията, твърдят от приходната агенция.
Директорът на дирекция „Обслужване" Боряна Георгиева обясни, че гражданите, които имат ПИК, могат да влязат в сайта на НАП и да видят какви данни за тях е подавал работодателят им до НАП - на какъв доход ги осигурява, на колко часа и при каква заплата.
Отделно от това те могат да проверят в кой фонд са по отношение на собствените си средства, а също така може да се провери и какво има в данъчно-осигурителната им сметка, тоест какви задължения имат, какъв е срокът, в който следва да ги погасят и какви плащания са правили за погасяване на тези задължения.
Срокът за подаване на годишната данъчна декларация остава 30 април, но за да се възползваме от отстъпката от 5%, трябва да я подадем до 31 март, по електронен път чрез електронен подпис или персонален идентификационен код и да сме изчистили всичките си задължения към НАП и други институции. Всички задължения могат да се проверят на сайта на агенцията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!