П арите на ЕС в новия програмен период трябва да се насочат за изграждане на транспортна инфраструктура в Северна България, защото тя изостава от южната част на страната.
Това каза пред журналисти днес министърът на транспорта, информационните технологии Данаил Папазов по време на конференция за приоритетите в областта на транспорта през следващия програмен период.
Когато се планират инфраструктурните проекти, трябва да се чуе мнението на бизнеса и на хората, които ще ги ползват, посочи министърът.
"Бизнесът и работодателите се нуждаят от бърз и ефективен жп транспорт, затова се предлага половината от парите от ОП "Транспорт" да отидат за развитие на железопътна инфраструктура.
Програмата ще има 1,5 млрд. евро и още 350 млн. евро по механизма "Свързана Европа"", каза министърът.
Общата стойност на проектите в железопътния сектор е около един милиард евро
Първият приоритет е рехабилитация на жп линия Пловдив - Бургас, където ще се нужни 350 млн. евро.
Другият приоритет е завършването на отсечката Карнобат - Синдел, където трябва да се направи един тунел и няколко участъка за общо 170 млн. евро. Тази връзка ще свърже пристанищата Варна и Бургас.
Железопътната връзка между Русе - Варна ще свърже и двете морски пристанища с река Дунав, каза Данаил Папазов. С изграждането на линията Пловдив - Бургас България ще може да предложи бърз железопътен превоз на товарите, идващи от Азия, добави той.
Въпреки ограничения финансов ресурс целта ни е да се започне строителство по направлението София - Септември, където приоритетно се прави отсечката Септември - Елин Пелин.
Имаме ангажимент към Европейската комисия да бъде завършена автомагистрала "Струма", каза Папазов. За лот 3, който минава през Кресненското дефиле ще са нужни 750 млн. евро. Ще се работи по направлението Видин - София с приоритет отсечката до Монтана.
Ако се намерят допълнително пари, те ще бъдат насочени към магистрала "Хемус" в строеж на отсечката от Ябланица до пътния възел, водещ до Плевен и Ловеч, каза Папазов.
Считам, че е натрупан административен капацитет и затова се предлага през ОП "Транспорт" да бъде финансиран най-тежкият участък от третия лъч на метрото на София от бул. "Янко Сакъзов" до кв. "Красно село", който ще струва 280 млн. евро, каза Папазов.
Този лъч може да свърже и жп връзките към Перник. Съвместно с Румъния ще се реализира проект за премахване на критичните участъци по река Дунав. За целта на всяка от двете страни ще са нужни по 100 млн. евро.
Другият проект е модернизацията на отсечката Видин - Медковец, който е част от жп връзката между Видин и София.
Индикативната стойност е около 300 млн. евро. Като резервен проект по този механизъм се предлага жп линията София - Драгоман. Подготвят се интермодални терминали в Русе и Варна, допълни министърът.
Участници в конференцията подчертаха, че България няма да загуби пари по ОП "Транспорт" за настоящия програмен период, при използване на правилото "М плюс Три" (тоест усвояване на парите три години след края на програмния период).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!