З а последните две години - 2013 и 2014 г., установеният преразход на гориво в БДЖ възлиза на общо над 2 млн.лева, посочи на пресконференция днес управителят на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев.
Настоящите ръководители на националния превозвач казаха, че кражбите са извършвани с подкрепа от най-високо ниво и досега няма никой уволнен от заловените нарушители, повечето от които са само "смъмрени" и още са на работа.
Най-високото ниво, на което се е участвало в схемите за кражби през 2014 г. е директор и зам.-изпълнителен директор, каза Любомир Илиев. По това време холдингът се оглавяваше от Кристиян Кръстев, а Чавдар Трендафилов беше негов заместник, припомни той.
От ръководство на БДЖ все пак се застраховаха, че преки доказателства за злоупотреби няма.
Съгласуването на количеството гориво между БДЖ и "Лукойл" обаче е ставало от ръководството на превозвача и те е трябвало да знаят за несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби. Илиев каза още, че от монтираните общо 53 джипиес системи на локомотивите в началото на 2013 работят само 16.
Според ръководителите на БДЖ само злоупотребите в "Товарни превози" са ощетили дружеството с над 1 млн. лева.
От ръководството на холдинга изброиха мерките, които ще предприемат за оздравяването му и пресичането на кражбите. Те предвиждат да се намалят средните разходни норми на локомотив с 10% сега и с още 10% от началото на март.
До края на февруари всичките 53 джипиес устройства ще бъдат ремонтирани. Освен това специално звено за превенция на кражбите на гориво и на риска ще следи за изправността на системите, рисковите точки за източване и други, обясни Илиев.
При залавяне на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са от БДЖ
Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери, които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях ще бъдат монтирани и "черни кутии" като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират камери.
Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на пътни листове за извънреден труд, което е още една форма за източване на гориво. За 2014 г. то е за 1,1 млн. лева, като само за декември е 400 хил. лева.
Мерките, които предприемаме за 2015 лв., трябва да доведат до спестяване на 1 млн. лева, посочиха от БДЖ. Ръководителите на холдинга обещаха през април отново до отчетат разходните норми, и резултатът от оповестените днес мерки да бъде представен на обществеността.
Срещу заловените досега 35 души през 2013 и 65 души през 2014 г. души не са заведени дела,
стана ясно на брифинга. За уличените от последното разследване служители се води вътрешно разследване и нарушителите ще бъдат предадени на прокуратурата.
Изпълнителният директор на БДЖ ЕАД Владимир Владимиров каза, че стремежът на ръководството е за средностатистическа европейска железница, за постигането на което трябва да има реформи.
"Далеч сме от Австрия, Германия и другите развити държави, където в железницата се инвестират милиарди. За да постигнем целите си обаче, БДЖ трябва да стане приоритет на държавата", каза Владимиров.
Това по думите му означава по-дълъг хоризонт за инвестиции в железниците не по-малък от 7 години. Така с общо 210 млн. лева инвестиции за този период, предвидени в бюджета, ще може да подготвим обществените поръчки за нови мотриси, посочи Владимиров.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!