Предлаганата актуализация на Закона за държавния бюджет за 2013 г. ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата, посочва Министерството на финансите в съобщение, изпратено до медиите.
Проектопромените в бюджета целят ревизиране на направените прогнози за приходите и изпълнението на част от най-неотложните стабилизационни мерки в програмата на правителството. Те са насочени към
растеж, подобряване на бизнес-средата и подпомагане на хора с увреждания,
пишат от МФ. Предлаганите промени в закона за бюджета предвиждат увеличаване на
дефицита с 493,4 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП), с което се променя
бюджетната позиция до дефицит 2% от прогнозния БВП, но остава в рамките
на регламентирания от Закона за устройството на държавния бюджет лимит
2% от БВП и спазва критериите от Маастрихт.
Предлаганото увеличаване на дефицита обуславя промяна в лимита за
максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през
2013 г.
Емитираните извънредно шестмесечни държавни ценни книжа на вътрешния
пазар на стойност 800 млн. лв. през февруари изчерпват одобрения лимит,
пишат от МФ. Трябва да се осигури буфер във фискалния резерв, който да
минимизира евентуални ликвидни рискове. Обезпечаването на допълнителното
дългово финансиране до 1 млрд. лв. няма да повлияе на регламентираното
ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината
- 14,6 млрд. лв., предвидено в преходните и заключителни разпоредби на
Закона за държавния бюджет за 2013 г.
Актуализираните прогнози за 2013 г. предвиждат ръст на икономиката около
1%, което е по-песимистичен сценарий
от заложения в макрорамката към
Бюджет 2013 растеж 1,9%. Според МФ очакванията за неизпълнение на приходите са следствие на оптимистичните допускания по прогнозата за макрорамката на етапа на планиране на бюджета за 2013 г., наред с недооценените ефекти от нормативни промени в режими и срокове за деклариране и внасяне на някои данъци, свитото вътрешно търсене, динамиката на вноса и износа и промените във валутните курсове. Влиянието на тези фактори, както и ниската събираемост, се отразяват върху постъпленията от ДДС и акцизи. Силно били надценени и постъпленията от данъка върху доходите от лихви.
След спешни мерки за двете приходни администрации очертаващото се неизпълнение в данъчните приходи по държавния бюджет за 2013 г. е 555 млн. лв. от първоначалните оценки на приходните агенции за неизпълнение в размер на близо 980 млн. лв. (1,2% от прогнозния БВП). Същевременно по отношение на разходите липсвали гъвкавост и буфери, които да могат да посрещнат натиска върху бюджетната позиция от очертаващото се неизпълнение на приходите. Министерствата и ведомствата в хода на изпълнение на бюджетаза 2013 г. поставят
настоятелни искания за допълнителни средства за над 500 млн. лв.
(0,6% от прогнозния БВП), пише в съобщението. От финансовото ведомство обаче посочват, че не всички искания биха могли да бъдат удовлетворенипри запазване на фискалната позиция, поради което първостепенните разпоредители с бюджетни кредити трябва да предприемат и мерки за приоритизиране и оптимизиране на разходите по бюджетите си.
За преодоляване на натиска върху разходите заради просрочените задължения и за осигуряване на допълнителен ресурс в резерва за непредвидени и неотложни разходи в частта муза структурни реформи и допълнителни фискални мерки, се предвиждат разходи за разплащане на задължения към бизнеса и разходи за подкрепа на гражданите в общ размер на 200,4 млн. лева. От тях предвиденият ресурс в размер на 160,4 млн. лв. (0,2% от прогнозния БВП) е предназначен главно за погасяванена просрочени задължения на държавата към бизнеса, натрупани основно в системите на министерствата на отбраната, на вътрешните работи и на правосъдието.
Предвидени са допълнителни средства за инвестиции по бюджета на Министерството на здравеопазването и средства за земеделските производители. Предвиденият допълнителен ресурс в размер на 40 млн. лв. е за обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи. Със средствата ще бъде компенсиран възникналият недостиг за изплащане на интеграционни добавки, с които ще се осигури финансирането на правата на хората с увреждания и тяхната социално-икономическа защита. За насърчаване на социалната ангажираност на работодателите утвърдената обща годишна квота за ваучери за храна за 2013 г. в размер на 160 млн. лв. се увеличава на 200 млн. лв.
Финансовото мнистерство готово с предложенията за актуализация на бюджета
Ведомството предлага увеличение на бюджетния дефицит с 493,4 млн. лв. до 2% от прогнозния БВП
16 юли 2013, 12:59
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!