Долната камара на германския парламент гласува днес проекта за разширяване на Европейския фонд за финансова стабилност, което ще бъде ключова проверка за правителството на Ангела Меркел.
Промените бяха договорени на среща на европейските лидери на 21 юли тази година и трябва да бъдат ратифицирани от всички страни от еврозоната.
В някои държави ратификацията вече приключи, но други се противопоставят на плановете.
Германският икономически в. "Ханделсблат" дава отговор на основните въпроси за същността на механизма и предстоящите промени в дейността му.
Какво представлява Европейският фонд за финансова стабилност?
Европейският фонд за финансова стабилност (ЕФФС) бе създаден на 10 май 2010 г. на среща на европейските лидери в Лисабон като временен механизъм.
В средата на 2013 г. той трябва да бъде заменен от постоянния Европейски стабилизационен механизъм (ЕСМ), който ще има същите правомощия. ЕФФС се ръководи от германеца Клаус Реглинг.
Какво трябва да направят страните, получатели на финансова помощ от ЕФФС?
Механизмът се задейства, само ако поискалата помощ страна изпълнява поетите задължения.
Срещу получаването на кредити от ЕФФС или изкупуване на нейни облигации съответната държава се задължава да приложи мащабна програма от реформи. Задълженията са по-леки при получаване на предварителни кредити.
Кредитите за банките на определена държава пък са свързани с изисквания за промени във финансовия сектор.
Средствата, които фондът предоставя, са обложени с лихва, а помощта трябва да бъде одобрена единодушно от правителствата на еврозоната.
Какви нови инструменти получава ЕФФС?
На 21 юли европейските лидери решиха да увеличат гаранциите, с които механизмът разполага, и да му предоставят четири нови инструмента.
Инструментите са:
- купуване на държавни облигации на първичния пазар. В бъдеще ЕФФС ще може пряко да купува от правителствата облигации още при тяхното емитиране;
- купуване на облигации на вторичния пазар. Фондът ще може да купува облигации и от борсите, но само при изключителни случаи;
- предварителни кредитни линии.
Страните от еврозоната ще могат да си осигурят кредитни линии от ЕФФС, но не и да използват средствата от тях.
Тази мярка трябва да служи за успокояване на финансовите пазари;
- ЕФФС ще може да дава на страните специални кредити за рекапитализация на националните банки.
Какви промени ще бъдат направени в ЕФФС?
Фондът ще може да набира сам средства чрез кредитиране от капиталовия пазар. За тази цел страните от еврозоната предоставят гаранции, които сега са в размер от 440 млрд. евро.
На практика обаче засега ЕФФС може да поема кредити само за 260 млрд. евро.
За да може механизмът да получи най-високия кредитен рейтинг, по кредитите трябва да бъдат предоставяни по-високи от обичайните гаранции, тъй като не всички държави от еврозоната имат кредитен рейтинг ААА като Германия и Франция.
Поради тази причина след промените гаранциите, предоставени за ЕФФС, ще се увеличат до 780 млрд. евро, като делът на Германия се повишава от 123 до 211 млрд. евро.
Какви са задачите на ЕФФС?
Засега ЕФФС може само да дава кредити на страни от еврозоната, които вече не могат да си позволят кредити от капиталовите пазари заради твърде високите лихви по държавните им облигации. В момента механизмът подпомага Португалия и Ирландия.
Кредитите за Гърция, договорени преди създаването на ЕФФС, се отпускат като извънредна мярка на европейските страни. Договореният неотдавна втори спасителен план за Гърция обаче ще бъде поет от ЕФФС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!