Българската икономика: какво не виждат политиците?
Източник: netinfo
61

Нито една от водещите в момента политически партии няма интерес от реалистичен възглед за икономиката на страната.

Ако стопанските развития се тълкуват обективно, ще излезе, че „кризата” е не толкова „страшна”, че дългосрочно те нямат ролята на спасители на българските граждани и фирми и че някои политики и цели периоди от тяхното присъствие във властта са опасни и вредни.

Тази политическа конюнктура започва да пречи на нормалния живот и бизнес.

Пресата подхваща тълкуванията на правителството и неговите най-гласовити опоненти, приглася на профсъюзите, по традиция не уважава фактите и разпространява недалновидни представи за реалните стопански процеси и проблеми.

Общественото мнение се оказва заблудено и като че ли започва да търси именно опасните и вредни политически виждания.

„Кризата” и кризите

Господстващото обществено мнение е, че правителството, синдикатите и донякъде работодателските организации се държат така, сякаш действително това е „най-тежката криза” в историята на страната.

Повечето недоразумения в стопанската политика произтичат именно от тази заблуда. Кризите вследствие на управлението на Тодор Живков от края на 50-те, средата на 70-те и края на 80-те години са по-тежки от това, което се случи през 2009 г. и може би предстои да се случи пак през 2012 г.

С кризата от управлението на Жан Виденов дори и сравнение не може да става.

Основната разлика между онзи и сегашния период от историята на България е, че тогавашните кризи са местно производство. Ако избирателите бяха дали пълен мандат на БСП през 2005 г. и ако тази партия бе изпълнила тогавашната си предизборна си програма, България сега би била в положението на Унгария и изобщо не би станала член на ЕС.

Благодарение на рационалността на предизборните дебати по икономически тези, хората предвидиха този сценарий и гласуваха иначе.

Затова дори правителството на тройната коалиция не можа да донесе на България някакви монументални нещастия, колкото и да се оплаква сегашното правителство. Това се дължи на странна смесица от обстоятелства.

Първото от тях е липсата на свобода на българската политици да водят парична политика. Второто е фискалната дисциплина. Тази свобода бе ограничена, слава богу, вследствие на предишните фалити по вътрешни и външни задължения на държавата.

Съществена бе и ролята на международната конюнктура, както и перспективата за членство в ЕС, което доведе до рекордни (дори в глобален мащаб) чуждестранни инвестиции.

Това не би било възможно без инерцията, придобита от реституцията, приватизацията, въвеждането на валутен борд и фискалните реформи от 1990-те години и началото на този век.

България, подобно на страните от нова Европа (без Румъния и Унгария), след 1997 г. фактически не води специална индустриална и експортна политика. За добро, няма и жилищна политика.

Именно страните с жилищна политика (било във вид на субсидирани правителствени програми за малоимотни, било във вид на квази-фискални и лихвени политики) пострадаха най-много.

Последвалото спасяване на банки е един от основните, ако не и най-важният, фактори на сегашните дългови и фискални проблеми на ЕС. Тези обстоятелства, както и затягането на минималните задължителни резерви и управлението на резервите от страна БНБ през 2006-2009 г. спасиха българската банкова система и икономиката през следващия период.

Предизборното харчене на тройната коалиция в края на 2008 и през 2009 г., както и големите проекти от рода на АЕЦ „Белене” имаха само отрицателен ефект.

Спадът на БВП от 2009 г. ще бъде възстановен едва през тази или следващата година. А някои последици от тази политика все още са проблем, от безработицата и дефицита на пенсионната система до увеличението на цените на електричеството.

Успехът на „прехода”

Един елементарен преглед на статистиката на НСИ, БНБ, ЕБВР и МВФ показва следното:

В крайна сметка и управлението на България, и развитието на бизнеса, и животът и доходите на гражданите след 1998 г. следва да се оценят по-скоро като успех.

Независимо от българското себеусещане, чуждестранните граждани и фирми са добър индикатор за това дали си струва да се работи и живее в България. За периода 1989-2008 г. техните инвестиции у нас са 41,5 млрд. щатски долара – толкова, колкото е БВП на страната за 2008 г. или почти 5500 долара на човек от населението.

За периода 1989 – 1996, чуждестранните инвестиции са 168 милиона на година, т.е. за този период те са 39 пъти по-малко от доверието, оказано на България след 1997 г. За периода 2001-2006 г. средните заплати на заетите растат със 7-11% на година.

През 2007 и 2008 г. темпът се ускорява до 20 и 27%. След началото на кризата ръстът отново се „забавя” до 10-11%, но остава положителен.

Според "Индъстри Уоч" за периода 2003 – 2008 г. общата стойност на активите (финансови и жилищна собственост) на домакинствата е нараснала над три пъти.

Всичко това естествено се променя през 2009 г. Спадът на БВП е около 5%, стойността на активите на домакинствата спада с около 25% (най-вече заради цените на имотите), но спестяванията на домакинствата се увеличават от 15 милиарда лева през 2007 г. до 25 милиарда през 2011 г. Сумата на спестяванията днес е четиринадесет пъти по-голяма от 1997 г. и те са сравнително добре разпределени между различни слоеве от населението.

Ето и някои други сравнения, които следва да се имат предвид, когато ни казват, че кризата днес е „невиждана и най-тежка”:

- През 1991 г. БВП на човек от населението е 887,5 щатски долара на човек от населението, а през 2009 г. – 6400 долара; бедните през 1996 са 36% от населението; ако световната банка днес отново измери този процент, той ще е 4-5 на сто.

- Спадът на БВП през 1990 г. е 9,1%, през 1991 г. – 11,7%, през 1992 – 7,3%, през 1996 г. – 9,4% и през 1997 г. – 5,6%.

- Спадът на частното потребление за периода 1991-1997 г. е 4,9% средно на година, а неговият ръст от 1998 до 2009 г. е 7,4% на година.

- През 1996 г. неформалната икономика, с която днес се борят дружно синдикати, работодатели и правителство, е 36-37% от БВП; през 2009 и 2011 г. – не повече от съответно 17 и 15% от БВП.

Малко история

Периодът от май 1997 до ноември 2008 г. е период на най-дългото положително развитие в цялата история на България от 1878 г. насам. Под положително стопанско развитие тук разбирам увеличение на дохода (виж данните по-горе) вследствие на разгръщането на свободата на икономическия избор, измерено през ръста на БВП.

Обстоятелството, че доходът на човек от населението в България е най-нисък в сравнение с другите страни от ЕС е последица от случилото в страната преди 1989 г.

Период на толкова устойчив растеж няма нито от 1878 до 1911 г. (началото на Балканските войни), нито от 1923 (когато в края на годината започва икономическо възстановяване, макар и в условията на репарации) до 1944 г., нито от 1944 до 1989 г.

По времето на комунизма не просто няма съществени периоди на стабилен икономически растеж (по конвенция това ще рече поне три поредни години ръст на БВП). По това време България фалира три пъти – през 1960, 1976-1978 и в 1988-1989 г.

Между тези периоди има по някоя друга поредица години на икономически растеж, но това са години възстановяване след предишен упадък. След преструктурирането на външния държавен дълг през 1994 г., българското правителство фалира още веднъж - през 1997 г., по линия на вътрешния дълг.

Така се получава, че през ХХ век България, т.е. нейното правителство, банкрутира шест пъти

Освен в споменатите случаи това става и през 1915 (вследствие на войните) и през 1932 г. (в резултат на световната криза). Разликата е, че при комунизма България фалира без войни и външни шокове.

Кризата от 1996-1997 г. също е следствие на вътрешни причини – политиката на социалистическата партия от януари 1995 до ноември 1996 г. По-конкретно става дума за три взаимосвързани политики.

Първата е поддръжката на работещия на загуба държавен сектор.

Фактически социалистите тогава се страхуваха да не оставят без работа членовете на управителните съвети на държавните предприятия. (Средства за осигуряване на евентуално уволнените работници бяха набавени с безлихвен заем от Световната банка още през пролетта на 1996 г.).

Втората причина бе политиката за решаване на проблемите на задълженията на държавните предприятия и на липсата на пари за социални програми с помощта на печатната машина на централната банка.

Поради тази политика българските граждани тогава губят около 56 стотинки от всеки свой лев.

Последица от тази политика е и контролът върху цените: през септември 1995 г. чрез приемането на закона за цените този контрол се разпространява от 10-11% от стоките и услугите в потребителската кошница до 53% от кошницата в края на 1996 г. Резултатът бе очакван – икономиката престана да работи, а хората спряха да плащат данъци.

Третата причина е липсата на управление на закона и по-специално на защита на правата на кредиторите. През май 1995 г. правителство даже забрани на държавните предприятия да плащат своите дългове.

Това доведе до безобразно управление на банковата система. Самите банки бяха създадени с правителствени укази и заемни средства в периода май 1989 – ноември 1990 г. Онова, с което те се занимаваха, бе да събират спестяванията на населението.

Политиката за незащита на правата на кредиторите ги накара да кредитират предимно своите акционери. Докато една трета от банките не фалираха. Освен този имаше и други плачевни резултати от тези политики: хиперинфлация, повече от три пъти увеличение на бедните (от 9-10% през 1994 г. до 35% в началото на 1997 г.), свиване на производството в частния сектор (спасявал донякъде икономика в предишните години на спад), спад на БВП от почти на 10% и увеличение на безработицата до 20% от население в активна възраст.

Някои други невидими ефекти

Ако високата безработица в края на 1990-те е следствие на изкуствената икономическа структура на 1980-те и липсата на структурни реформи преди 1998 г., сегашната безработица е продукт на други политически фактори.

Това са: високо равнище на минималната работна заплата като дял от средната реална работна заплата, защита на пазара на труда от навлизащи млади и конкурентни специалисти (например уредбата на колективното трудово договаряне и защитата на вече работещите) и увеличението на минималните осигурителни прагове ежегодно от 2004 г. насам, независимо от трудностите на реалната икономика.

Ефектът от тази политика също бе предвидим: висока младежка безработица, висока безработица след по-малко квалифицираните, обезценяване на придобитите знания и умения и блокаж на връзките между образование и бизнес. Често последиците от приватизацията и реституцията се тълкуват неправилно. Приватизацията в България бе следствие на политическите кризи на началото на 1990-те. В резултат нямаше схема за приватизация, измислена от икономистите, която да не бе приложена тук, обикновено по най-морално осъдителния начин.

Но това не означава, че приватизацията бе незаконна.

Точно обратното: и най-неразумните и неподходящи приватизационни подходи и процедури бяха и са в стриктно съответствие на разписаното в закона за приватизацията (променян впрочем 29 пъти между 1992 и 2004 г.).

Освен това, независимо от днешните тълкувания и най-неподходящите приватизационни схеми имаха крайно положителен стопански резултат: преодоляване на фискалните проблеми, преодоляване на високата безработица и повишаване на производителността на икономиката.

Сегашните здрави отрасли на производството и износа са такива вследствие на приватизацията. Техните обезценени вследствие на загубите (от 1980 и 1990-те) активи позволиха на новите собственици да преструктурират предприятията и да ги направят конкурентни.

Затова впрочем през 2009 г. спадът не бе толкова дълбок, а през 2010 и 2011 г. износът компенсираше вътрешното търсене като фактор на икономическия растеж.

Реституцията бе подкрепена от избирателите на всички партии, включително тези на БСП. Тя бе фактор на растежа на дохода и спестяванията на домакинствата след 1998 г.

Един от страничните негативни ефекти бе презастрояването на курортите. Но това не означава, че правата на частната собственост трябва за в бъдеще да се нарушават.

Намаляването на данъците между 1997 и 2008 г., до голяма степен инициирано и поддържано от ИПИ, имаше няколко положителни и трудни за подценяване ефекта:

а) ръст на доходите на домакинствата,

б) ръст на бюджетните приходи и относително лежерно отношение към разходите (особено за големи и безсмислени проекти),

в) възможности за административно повишаване на пенсиите и социалните разходи на правителството;

г) стабилно високо ниво на инвестициите като дял от БВП

и д) здравословно въздействие върху фискалната дисциплина.

Най-важното обаче, което не се вижда в момента, е, че всички описани по-горе добри стопански политики се поставят под въпрос. И няма основна политическа партия, която да не обещава, че ще ги ревизира.

Коментари 61
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

61 коментара
 
- Мамо, кои ядат черен хайвер? - Тези, които ни пращат за зелен!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
България приветства новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България приветства новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България Преди 3 часа

Палестинци излязоха на улиците в ивицата Газа, за да отпразнуват новината

Кирил Петков: Ще бъдем реална опозиция

Кирил Петков: Ще бъдем реална опозиция

България Преди 4 часа

Кирил Петков: По теми като конвергентния доклад за еврозоната ще окажем подкрепа

Сърбия обвини Косово в "опасна ескалация"

Сърбия обвини Косово в "опасна ескалация"

България Преди 7 часа

Днес косовските власти извършиха обиски в 10 подкрепяни от Белград общински служби

Тир изгоря на "Капитан Андреево", шофьорът пострада

Тир изгоря на "Капитан Андреево", шофьорът пострада

България Преди 8 часа

Вероятната причина е неизправност в нафтова печка

<p>Обявиха номинациите за наградите БАФТА</p>

Обявиха номинациите за наградите БАФТА

Любопитно Преди 8 часа

Наградите ще бъдат раздадени на 16 февруари

НС дава на Сарафов още шест месеца като главен прокурор

НС дава на Сарафов още шест месеца като главен прокурор

България Преди 8 часа

Парламентът гласува да бъде прекратена процедурата за избор на нов главен прокурор

Как AI влияе на критичното мислене на хората?

Как AI влияе на критичното мислене на хората?

Любопитно Преди 8 часа

По-младите участници показаха по-голяма зависимост от AI и по-ниски резултати в тестовете за критично мислене

Скритата тайна в очите ви: Еволюционни остатъци или нещо повече?

Скритата тайна в очите ви: Еволюционни остатъци или нещо повече?

Любопитно Преди 9 часа

Прочетете повече в следващите редове

Трагичната любов на Кларк Гейбъл и Карол Ломбард: Историята, която разтърси Холивуд

Трагичната любов на Кларк Гейбъл и Карол Ломбард: Историята, която разтърси Холивуд

Любопитно Преди 9 часа

С магнетичната си усмивка и закачлив нрав Кларк става любимец на Холивуд

<p>Асен Василев: Кабинетът има две седмици да поиска доклад от ЕК за еврозоната</p>

Асен Василев: Кабинетът има две седмици да поиска конвергентен доклад от Европейската комисия

България Преди 9 часа

Най-вероятната дата за влизане във валутния съюз е 1 януари 2026 г.

<p>Защо Тръмп иска Гренландия? Не е толкова луд, колкото си мислите&nbsp;</p>

Защо Тръмп иска Гренландия? САЩ намига на Китай

Свят Преди 9 часа

Покритата с лед датска територия, смятана за най-големия остров в света, отдавна е гореща тема сред стратезите във Вашингтон

ДПС на Доган ще подкрепи кабинета „Желязков”

ДПС на Доган ще подкрепи кабинета „Желязков”

България Преди 9 часа

Целта е постигане на ефективен диалог, стабилно управление

Мишел Обама няма да присъства на встъпването в длъжност на Тръмп

Мишел Обама няма да присъства на встъпването в длъжност на Тръмп

Свят Преди 9 часа

Съпругът ѝ Барак Обама обаче ще бъде там на 20 януари

Министър обвини националната разузнавателна агенция на Кения в отвличане на сина му

Министър обвини националната разузнавателна агенция на Кения в отвличане на сина му

Свят Преди 9 часа

Необходимо е било лично обаждане от президента Уилям Руто, за да бъде освободен синът му

Володимир Зеленски и Доналд Туск

Доналд Туск: Русия планира въздушен тероризъм

Свят Преди 9 часа

Американското разузнаване е предупредило Белия дом, че Русия планира да пренесе контрабандно запалителни оръжия на товарни самолети, пътуващи към САЩ

<p>Този град-убежище в САЩ е застрашен (ВИДЕО)</p>

Този град-убежище в САЩ е застрашен от нов закон

Свят Преди 10 часа

Инициативата за изменение на закона за градовете-убежища ще бъде внесена на 15 януари