Абонираното за скандали държавно дружество БДЖ е на път да стане център на още една шумна изненада - застраховките на локомотивите и вагоните може да се окажат невалидни.
Въпреки че за тези застраховки компанията плаща немалки суми, и то редовно.
Без необходимия сертификат за безопасност обаче тези застраховки може и да не бъдат изплатени. Каквото и да се случи.
Странното в тази история е, че въпреки своите затруднения държавните БДЖ не пропускат вноските по застраховките.
А в ръководството на компанията знаят много по-добре от всеки друг, че тези пари отиват на вятъра.
Тази история е още по-скандална на фона на загубите на компанията, които няколко правителства покриват с парите на данъкоплатците от години насам.
Закон? А това какво беше...
През последната седмица научихме, че по-голямата част от влаковете се движат извън закона - около 80% от подвижния състав (вагони и локомотиви) са с изтекли сертификати за безопасност още от средата на миналата година.
Ръководството на компанията впрегна всички усилия, за да убеди публиката, че влаковете все пак са сигурни. Уверенията на ръководството обаче рязко се разминават със закона. За съжаление и с действителността.
Въпреки че превозвачът не се умори да отрича, че по-голямата част от влаковете са неизправни и рядко минават технически прегледи, инцидентите от последните години говорят друго. Имаше пострадали, имаше и загинали.
Тук логично идва въпросът - ако влаковете нямат сертификати за безопасност, които се издават от външен орган, който осъществява технически прегледи, дали превозвачът ще получи обезщетение от застраховка в случай на инцидент? Отговорът е: не се знае.
Някакви застраховки за някакви пари
Застраховката е един от трите задължителни документа, с които БДЖ трябва да разполага, за да извършва превози. Така пише в Закона за железопътния транспорт. Останалите два задължителни документа са лиценз и сертификат за безопасност.
Според представители на застрахователния бранш обаче държавният превозвач няма да получи обезщетение по застрахователната полица, ако влаковете са технически неизправни.
Това прави твърде неоправдано харченето на пари за застраховки, когато сертификатите за безопасност не са налични.
Позицията на застрахователната компания на превозвача - "Алианц" АД, е, че в някои случаи полицата изисква наличието на сертификат за безопасност, в други случаи не изисква.
Това означава, че застрахователят си запазва правото да не изплати обезщетение при инцидент, ако бъде установена техническа неизправност по релсовото превозно средство.
"Има много тънкости в полиците, които юристите трябва да проверят, за да кажат кое ще бъде платено и кое не", коментира за в. "Пари" изпълнителният директор на "Алианц" Пламен Ялъмов.
Добра новина поне за пътниците
Дали имат или нямат сертификат обаче е без значение за железниците в случай на инцидент с пострадали пътници.
Последната катастрофа край Драгоман не беше свързана с повреда в подвижния състав и затова в този случай изплащането на обезщетение на пострадалите не е пряко свързано с наличието на сертификат за безопасност на вагоните.
По закон държавният превозвач е длъжен да сключва два вида застраховки - застраховка "Живот", която се изплаща на пострадалите при инциденти, и застраховка "Имущество", която покрива щети по товарните и пътническите композиции в полза на държавната компания.
Липсата на сертификати за безопасност не е пряко свързана с първия вид застраховка и не е причина пътниците да не получават пари от застраховката си, стига да представят билет.
Съгласно наредбата за пътническите превози БДЖ е задължена да застрахова пътниците за сумата 20 хил. лв. Независимо от обстоятелствата, при които е възникнал инцидентът, пострадалите винаги получават обезщетение, чийто размер се определя според щетите.
За вагоните обаче не е така. И колкото и да са пострадали след инцидент, собственикът им може и да не получи нито стотинка обезщетение по застраховката, ако не се е снабдил преди това със задължителните сертификати за безопасност.
Малки тайни
Държавната компания БДЖ отказа да съобщи какви са сумите, които плаща всяка година за застраховка на локомотиви и вагони. Със сигурност обаче става дума за милиони. Колко точно са тези пари било търговска тайна. Поне така звучи официалният отговор.
Изпълнителният директор на "Алианц" АД Пламен Ялъмов допълни, че застрахователно обезщетение може да бъде отказано и по още една причина - ако БДЖ не плаща редовно дължимите застрахователни премии.
Възможно е, биха си помислили много хора. Все пак БДЖ е в затруднено финансово състояние. Оказва се обаче, че БДЖ няма проблем с вноските въпреки затрудненото си финансово състояние.
Въпреки загубите, които тежат на държавата, т. е. на всички нас. В тази ситуация редовното изплащане на застрахователните премии, без да се спазват изискванията по полицата, е поредното наливане на пари в нищото. Или в нечий интерес.
До днес фактите са следните: БДЖ редовно плаща за застраховки, от които няма нужда. Редовно. И още един факт - БДЖ притежава малко над 5% в застрахователното дружество "Алианц" АД и има договор с него, без да е проведена обществена поръчка. Въпросите май станаха още повече.
Отворен финал
Българските държавни железници получават огромни средства годишно от държавата, а през последните години постоянно са на загуба. Само за миналата година от нашите пари към превозвача са отишли близо 400 млн. лв.
Публично огласената причина компанията да откаже да сертифицира локомотивите и вагоните си на всеки 5 години е липсата на пари. Става дума за 6 млн. лв. на всеки пет години. Сумата била непосилна, защото компанията била в тежко финансово състояние.
Въпреки това същата компания не пропуска да изплаща редовно премиите по застраховки за вагоните и локомотивите си. Застраховки, които може да се окажат невалидни. Но отиват в компания, чийто съсобственик е БДЖ.
Тази история не е от нормалните. Проблемите тук са поне няколко: кой и как управлява БДЖ, спазва ли правилата, кой печели от неспазването на правилата и докога всичко ще продължава да бъде непрозрачно.
Държавното управление засега не си дава вид да се интересува от отговорите на тези въпроси. И продължава да субсидира една напълно неадекватна на пазарните условия структура.
Един друг бизнес
Отношенията между железопътния превозвач и застрахователната компания са обвити в мистерия. Освен като клиент и застраховател двете дружества са свързани и по друг начин - БДЖ е акционер в "Алианц" АД. Според търговския регистър държавната компания притежава 202 500 акции, което се равнява на 5.6% дял в застрахователната компания.
БДЖ е акционер в нашето дружество и има интерес да сключи полиците при нас, тъй като всяка година ние им даваме дивидент, обясни Пламен Ялъмов. Какви са сумите на изплатените дивиденти от последните години също се оказва търговска тайна...
В решението на БДЖ да избере именно "Алианц" за застраховател, след като получава дивидент от дружеството, има някаква икономическа логика. Но не трябва да забравяме факта, че железниците все пак не са частна компания.
Като компания, субсидирана от държавата, БДЖ е длъжна да избере своя застраховател, след като проведе обществена поръчка. Такава няма.
Пред в. "Пари" шефът на застрахователното дружество Пламен Ялъмов обясни, че отношенията между двете компании датират от 90-те години и спазват законите. Юридически всичко по сключването на договора между "Алианц" и БДЖ е чисто, коментира Ялъмов.
Скандали, скандали, скандали
След направен одит в националния превозвач за периода януари 2007 - септември 2009 г. като най-скандален договор беше определен този за доставката на 30 рециклирани спални вагони от Германия.
За него беше повдигнато обвинение срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов. Според експерти сделката е ощетила държавата с почти 10 млн. евро, като цените на вагоните са били значително завишени - 550 хил. евро, при реална цена от 217 хил. евро.
Още по-скандален факт е, че у нас са доставени 12 вагона, от които шест излизат много бързо от експлоатация поради повреда. Германската фирма отказва да достави останалите 18 вагона, въпреки че авансово е получила 85% от цената на договора, който е на стойност 16,2 млн. евро.
Сред други известни скандали беше и този, при който един от бившите шефове на железницата - Олег Петков, и двама представители на транспортното министерство в УС на БДЖ - Георги Петърнейчев и Константин Илиев, са купили автомобил "Фолксваген Фаетон" с пари на компанията. Луксозният автомобил, чиято цена с екстрите е към 130 хил. лв., е купен за представителни нужди на БДЖ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!