600 служители повече работят в поделение "Товарни превози" БДЖ. Толкова е и излишният персонал на поделение "Пътнически превози".
Това обяви екипът на Министерството на транспорта по време на брифинг, на който министърът на транспорта, съобщенията и информационните технологии Ивайло Московски представи План за оптимизация на железниците до 2020 г.
Московски подчерта, че въпреки предвидената мярка за оптимизация на дейностите, това не означава започване на масови съкращения. Намаляването на числеността на персонала ще се осъществи чрез пенсиониране на служителите, както и чрез естественото текучество.
Решения за съкращения не могат да се вземат без съгласието на синдикатите. Ако пък се стигне до приватизация на "Товарни превози", оптимизацията на персонала няма да бъде задължение на държавата.
План за оптимизация на железниците за периода 2015-2020 г. включва пет мерки. Освен оптимизирането на процесите и дейностите, през следващите години транспортното министерство е предвидило минимални инвестиции от 210 млн. лв. За сметка на това държавата ще похарчи 430 млн. лв. за обновяване на парка. С тези пари се очаква да бъдат закупени 15 нови електровлака.
Стратегическо място сред мерките за подобрение заема и развитието на информационните системи. За разлика от Унгария, където железницата разполага с 14 информационни платформи, БДЖ разполага едва с четири такива.
Един от основните проблеми на железницата са и натрупаните задължения през годините. При добро изпълнение на подготвения план, държавата ще трябва да я субсидира с близо 134 млн. лв., а при песимистичен – с двойно повече или близо 300 млн. лв.
През следващите години ведомството е предвидило и изчистване на задълженията между "БДЖ" – ЕАД и НК "Железопътна инфраструктура". Към настоящия момент те възлизат на 75 млн. лв. За оптимизиране на структурата ще бъдат използван капацитетът от ненужни сгради, вагони и локомотиви. Стойността на активите се изчислява на 69 млн. лв.
Що се отнася до инфраструктурата, с европейски пари ще бъде ремонтирана отсечката Елин Пелин – Септември, част от линията Бургас – София. Ако държавата намери необходимия ресурс от 1,4 млрд. лв., ще се пристъпи и към възстановяване на параметрите на отсечката София – Варна.
Предстои да бъде завършен и ж.п. коридорът, свързващ Сърбия, България, Турция и Гърция. Той е снабден с всички системи за безопасност. От НК "Железопътна инфраструктура" са си поставили и амбициозната задача да свържат индустриалните зони с ж.п. линии. Компанията обмисля и да потърси концесионери на ж.п. линиите.
Водят се преговори с общините, обмислят се и варианти за закриване на ж.п. линии, които не са на печалба. Сред най-недоходоносните е Септември – Добринище, като от нея и "БДЖ" – ЕАД, и НК "Железопътна инфраструктура" губят по 5 млн. лв. годишно.
Предстои Планът за оптимизация на железниците 2015 - 2020 г. да бъде одобрен от транспортната комисия в Народното събрание. След това той ще бъде внесен за гласуване в пленарната зала. С готвените промени обаче, все още не е ясно с колко ще поскъпнат билетите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!