Правителството одобри проект на закон за предоставяне на помощ за оздравяване на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД.
С него на дружеството, чрез Българската банка за развитие, се осигурява заем от централния бюджет в размер до 140 млн. лв.
Средствата са целеви и подлежат на възстановяване, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
С цел осигуряване на държавното финансиране, чрез министъра на финансите е извършена нотификация на държавна помощ за оздравяване на БДЖ ЕАД.
С решение от 15 декември 2010 г. Европейската комисия одобри предложената от българските власти държавна помощ за дружеството в размер до 248,6 млн. лв.
В решението се посочва, че мярката за държавно подпомагане може да приеме формата или на заем, предоставен от държавата, или на държавна гаранция по заем.
В решението също така се поставя изискването заемът да бъде със срок от шест месеца, считано от изплащането на първия транш, и с лихвен процент от 5,15%, изчислен въз основа на референтния лихвен процент на Комисията за България на 23.09.2010 г. (4,15%) плюс 100 базисни пункта (съгласно Съобщението на Комисията за изменение на метода на установяване на референтни и сконтови лихвени проценти).
Условие за предоставяне на помощта за оздравяване е българските власти в срок от шест месеца от датата на разрешаване на помощта за оздравяване да изпратят всеобхватен план за преструктуриране, който да бъде официално нотифициран.
Предвиденото в законопроекта увеличение на капитала на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД следва да се извърши след нотификацията до ЕК на плана за преструктурирането му и съответното му одобрение от нея.
Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране е представен пред ЕК и по него е образувано предварително разглеждане.
Планът вече се изпълнява и това е довело до намаляване на загубите, редовно изплащане на заплати и осигуровки, нарастване на превозените количества товари.
В резултат на проведените преговори със Световната банка, в края на 2010 г. беше подписан Меморандум за разбирателство във връзка със сътрудничеството по предлаганата Програма за реформа в железопътния сектор, което е съществена стъпка в политиката по стабилизиране и финансово оздравяване на българските железници.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!