Пе ектът за "Дунав мост 2" (danubebridge2.com) ще получи до няколко седмици от Европейската комисия официално разрешение за удължаване на финансовия меморандум и допълнително финансиране.
Това решение на Еврокомисията ще позволи мостът да бъде завършен с европейско
финансиране, въпреки огромното забавяне, което беше допуснато през
миналите години.
Първата копка беше направена от Сергей Станишев на 13 май 2007 г.
, но след това проектът зацикли по различни причини.
Искане за удължаване на финансовия меморандум бе изпратено и от България, и
от Румъния. Крайният срок за използване на парите, отпуснати от Брюксел, изтече в края
на 2010 г. и сега се иска удължаване с още две години.
Въпросът е бил обсъден на заседание на Комитета за наблюдение на ИСПА, съобщиха от министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
До днес са изпълнени 63% от строително-монтажните работи по мостовото съоръжение. Разплатените средства са 85 млн. евро.
По другия договор - за изграждане на прилежащата инфраструктура - са изпълнени 57% от строителните дейности, а разплатените средства надхвърлят 38 млн. евро.
Основният проблем на изпълнителя, който бе заради осигуряването на необходимите количества материал за насипи, вече е разрешен. Официалното разрешение на концесията за добив на строителни материали беше дадено с решение на Министерски съвет, а изкопните работи започнаха на 24 юни.
"Благодаря на председателя Барозу, благодаря на министрите Плевнелиев,
Московски, Дянков и на техните екипи за работата по удължаването на
финансирането на "Дунав мост 2" и другите проекти", каза министър-председателят Бойко Борисов преди да замине на официално посещение в
Черна гора.
"Надявам се, опозицията най-сетне да разбере, че работата
на това правителство е в полза на България, а не - както по време на
тяхното управление, когато бяха спрени всички пари на България. Сега
имаме разбирането и съдействието на ЕК", заяви Борисов.
На заседанието в Брюксел са били обсъдени и другите два проекта в сектор транспорт на ИСПА - жп линията Пловдив-Свиленград и АМ "Люлин".
По фаза 1 на жп трасето, от Крумово до Първомай, са изпълнени 98% от строителните работи. Дейностите по железния път са приключили, а контактната мрежа е готова. Остава да бъдат завършени електрификацията, въвеждането в експлоатация на надлезите по трасето и изграждането на подстанция Крумово, като към момента са изградени 85 % от нея.
Разплатените средства по фаза 1 са в размер на 89,3 млн. евро. По фаза 2, от Първомай до Димитровград, са изпълнени 78% от строителните работи, а разплатените средства са 55,5 млн. евро.
Останалата част от линията, от Димитровград до Свиленград, бе включена в обхвата на Оперативна програма "Транспорт", като апликационната форма на проекта вече е готова и е изпратена в Европейската комисия.
От Агенция "Пътна инфраструктура" показали в комисията кадри от готовата и пусната в експлоатация автомагистрала "Люлин". Представителите на Европейската комисия изразили задоволство, че виждат проекта завършен.
Към днешна дата общото изпълнение в сектор транспорт на ИСПА показва, че са разплатени над 490 млн. евро, съобщиха от МТИТС.

Източник:
danubebridge2.com