Пе ектът за "Дунав мост 2" (danubebridge2.com) ще получи до няколко седмици от Европейската комисия официално разрешение за удължаване на финансовия меморандум и допълнително финансиране.
Това решение на Еврокомисията ще позволи мостът да бъде завършен с европейско
финансиране, въпреки огромното забавяне, което беше допуснато през
миналите години.
Първата копка беше направена от Сергей Станишев на 13 май 2007 г.
, но след това проектът зацикли по различни причини.
Искане за удължаване на финансовия меморандум бе изпратено и от България, и
от Румъния. Крайният срок за използване на парите, отпуснати от Брюксел, изтече в края
на 2010 г. и сега се иска удължаване с още две години.
Въпросът е бил обсъден на заседание на Комитета за наблюдение на ИСПА, съобщиха от министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
До днес са изпълнени 63% от строително-монтажните работи по мостовото съоръжение. Разплатените средства са 85 млн. евро.
По другия договор - за изграждане на прилежащата инфраструктура - са изпълнени 57% от строителните дейности, а разплатените средства надхвърлят 38 млн. евро.
Основният проблем на изпълнителя, който бе заради осигуряването на необходимите количества материал за насипи, вече е разрешен. Официалното разрешение на концесията за добив на строителни материали беше дадено с решение на Министерски съвет, а изкопните работи започнаха на 24 юни.
"Благодаря на председателя Барозу, благодаря на министрите Плевнелиев,
Московски, Дянков и на техните екипи за работата по удължаването на
финансирането на "Дунав мост 2" и другите проекти", каза министър-председателят Бойко Борисов преди да замине на официално посещение в
Черна гора.
"Надявам се, опозицията най-сетне да разбере, че работата
на това правителство е в полза на България, а не - както по време на
тяхното управление, когато бяха спрени всички пари на България. Сега
имаме разбирането и съдействието на ЕК", заяви Борисов.
На заседанието в Брюксел са били обсъдени и другите два проекта в сектор транспорт на ИСПА - жп линията Пловдив-Свиленград и АМ "Люлин".
По фаза 1 на жп трасето, от Крумово до Първомай, са изпълнени 98% от строителните работи. Дейностите по железния път са приключили, а контактната мрежа е готова. Остава да бъдат завършени електрификацията, въвеждането в експлоатация на надлезите по трасето и изграждането на подстанция Крумово, като към момента са изградени 85 % от нея.
Разплатените средства по фаза 1 са в размер на 89,3 млн. евро. По фаза 2, от Първомай до Димитровград, са изпълнени 78% от строителните работи, а разплатените средства са 55,5 млн. евро.
Останалата част от линията, от Димитровград до Свиленград, бе включена в обхвата на Оперативна програма "Транспорт", като апликационната форма на проекта вече е готова и е изпратена в Европейската комисия.
От Агенция "Пътна инфраструктура" показали в комисията кадри от готовата и пусната в експлоатация автомагистрала "Люлин". Представителите на Европейската комисия изразили задоволство, че виждат проекта завършен.
Към днешна дата общото изпълнение в сектор транспорт на ИСПА показва, че са разплатени над 490 млн. евро, съобщиха от МТИТС.
Еврокомисията дава още пари за "Дунав мост 2"
Специално решение ще позволи мостът да бъде завършен с европейско финансиране, въпреки огромното забавяне, допуснато през миналите години
29 юни 2011, 16:58
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!