Кризата "извади" обущари и шивачи на основните улици, показват данни на компания за недвижими имоти.
Поради повишеното търсене на тези услуги занаятчиите масово напускат мазетата и апартаментите, а ателиетата им се появяват на партера, където достъпът е по-лесен, а клиентите повече и по-добре обслужени, коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на компания за недвижими имоти.
От началото на 2011 г. от компанията отчитат засилен интерес от страна на наемателите към пустеещите партерни помещения в столичните квартали.
Активни са основно представители на занаятчийските професии като обущари и шивачи, както и безработни, решили да проявят инициатива с откриването на малки закусвални и кафенета.
Според компанията българите вече имат усещане за излизане от кризата, което в съчетание с нарастващото потребление на квартално ниво, води до по-активно търсене на помещения.
Наблюдаваме зараждане на нова вълна малък бизнес -
хора, които са готови с труд и амбиция да печелят необходимите им средства за живот, коментира Цветелина Тасева.
Според нея обаче финансовите възможности на тези хора са силно ограничени, поради което активността в търсенето и огледите не води до ръст на ценовите нива.
По данни на компанията с 15 на сто е нараснал броят на отдадените под наем малки квартални помещения за първите три месеца на годината. Най-бързо и лесно се договарят тези с площ между 20 и 30 кв.м., разположени на комуникативно място.
С 45 на сто са паднали наемите на малките помещения по основните улици през последните две години.
Съживяването на приземните помещения се наблюдава не само в крайните софийски квартали, но и в по-елитните райони на столицата.
Фризьорски салони, козметични студия, обущарски и шивашки ателиета масово отварят врати
в "Надежда", "Обеля", "Младост", но и в "Лозенец", "Борово" и "Иван Вазов".
Наемателите разчитат преди всичко на факта, че услугите им не са силно застъпени в големите търговски комплекси, или, ако ги има, рядко се вписват във финансовите възможности на потребителите.
Според компанията не само борбата за клиенти, но и новите ниски цени са накарали и много зъболекари, нотариуси и туристически агенции да "слязат" от етажите в партерните помещения, за да бъдат по-достъпни.
Ниските нива са извели на пазара и още един тип наематели - онези, решили да продават собствено производство, показват наблюдения на компанията.
Голяма част от столичани имат наследствени земи в провинцията, чиято реколта вече започва да се предлага в малките магазини в квартала и това перфектно се вписва в търсенето на еко и био производство.
Очакванията на компанията са, че
кварталните закусвални и кафенета ще се впишат в общата тенденция и скоро ще увеличат броя си.
Същото ще се случи и с магазините за дрехи "втора употреба".
Притиснати от отстъпките в моловете, през последните две години те почти изчезнаха от градската картина. Поскъпването на ежедневните продукти и услуги според компанията ще предизвика нов бум на този тип магазини.
Развитие се наблюдава и при заложните къщи, чийто бизнес върви добре в кризата, смятат от компанията. По тази причина те се местят на кръстовища, където има организиран поне два вида комбиниран транспорт като трамвай и автобус и съответно по-голям пътникопоток.
В по-далечно бъдеще от компанията очакват на партерите на сградите да се появят още по-разнообразни медицински услуги - не само кабинети на лекари и зъболекари, но и лаборатории за изследвания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!