В ь ьотеборг бе подписано окончателно споразумение, с което компанията "Форд" продаде шведския автомобилостроител "Волво" на китайската компания "Джили" (geely.com).
Новината бе съобщена от китайската агенция Синхуа и потвърдена от говорител на шведската фирма.
Подписи под споразумението поставиха финансовият директор на "Форд" Луис Бут и президентът на китайската автомобилна компания Ли Шуфу.
"Виждам Волво като тигър", заяви в централата на концерна в Гьотеборг Ли Шуфу. "Тигърът принадлежи на гората, той не
може бъде затворен в зоологическа градина, в една съвсем малка
клетка. Трябва да освободим този тигър".
Китайското знаме бе издигнато в централата на Волво още
преди обявяването на продажбата.
Холдингът "Джили", базиран в провинция
Чжъцзян, е най-големият китайски частен автомобилостроител, а това е
най-голямата сделка на
китайското автомобилостроене в чужбина.
Първият шведски автомобилостроител бе отделен от бившата си компания-майка "Волво АБ" (volvo.com) при продажбата му на Форд през 1999 г. за 6,4 милиарда долара.
Финансовият директор на "Форд" Луис Бут съобщи, че Волво е
продаден на китайската компания за 1,8 милиарда долара (1,3
милиарда евро). Това е близо четири пъти по-малка сума от тази,
за която американският автомобилостроителен гигант закупи
шведския концерн през 1999 г.
"Форд" започна да търси купувач за шведската марка в портфейла си в края на 2008 г. и обяви цена 6 млрд. долара. Същата година "Форд" продаде "Джагуар" и "Ланд ровър" на индийската "Тата мотърс" за 1,7 млрд. долара - една трета от парите, за които ги беше придобила.
Сделката ще бъде финализирана през следващите няколко
месеца. Тя ще осигури на "Форд" свежи пари и ще му позволи да се
съсредоточи върху основните си марки коли - "Форд", "Линкълн" и
"Мъркюри".
Покупката е доказателство, че Китай вече е голяма сила в
световното автомобилостроене. "Джили" смята да запази марката
"Волво", както и нейната производствена база и развойния й център
в Швеция.
Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) вече е одобрила
кредит за Волво в размер на 445 млн. долара. Тъй като обаче
"Джили" получава държавни субсидии, ще е необходимо заемът да бъде
преразгледан.
Председателят на "Джили" планира да започне
да прави "Волво" и в Китай. Фабриката ще бъде в Пекин и ще
произвежда за местните потребители по 30 хил. коли от тази марка
годишно.
Миналата година Китай излезе на второ място в света след САЩ
като пазар на автомобили. Продажбите скочиха с 46% и
достигнаха рекордната бройка от 13,6 милиона.
Въпреки първоначалното си несъгласие синдикалните организации на "Волво", където членуват 22 хил. души, 16 хил., от които работят в Швеция, са одобрили споразумението.
"Волво" вече е китайска собственост
Десет години, след като го купи, "Форд" продаде шведския автомобилостроител "Волво" на китайската компания "Джили"
28 март 2010, 17:24
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!