Б анско няма бъдеще без нови лифтове и разширяване на ски зоната, коментират местни хора в разгара на ски сезона тази година.
Георги Парлапанов, собственик на ски гардероб и представител на малкия бизнес, е категоричен, че без нов лифт ще има отлив на туристи и ефектът ще е пагубен за града. „Трябва да се борим за довършване на ски зоната, защото тя е жизненоважна за бизнеса в целия район”, смята Парлапанов.
Според местни хора с годините се е създало изкуствено противопоставяне между туризъм и екология, което пречи за разплитане на възела по наболелия казус.
Те очакват проектът за ски зона Банско и строеж на втори кабинков лифт - многомилионна инвестиция, да увеличи капацитета на курорта за привличане на туристи, да осигури още работни места и доходи за населението, а оттам и повече приходи в държавния бюджет под формата на данъци, такси, лицензи и т.н.
Екоактивисти обаче се опасяват от превръщането на Пирин „в паркинг“ и тоталното обезлесяване на планината.
Инвеститорите от своя страна твърдят, че Планът за уплътняване на зоната, разработен по австрийски модел от водещи експерти – архитекти, еколози, инженери, лесовъди, предлага балансирана концепция между максимална експлоатационна ефективност и минимално въздействие върху природата на Национален парк Пирин.
Според тях изсичането на дървета с цел развитие на ски туризма е по-малко като обем в сравнение с планираната санитарна годишна сеч в планините, без да се споменава бракониерската сеч, която в пъти повече ощетява природата.
Пистите в България се простират на едва 0,002% от целия горски фонд по данни на Държавен горски фонд. За сравнение, в световната практика за зимни спортове се ползвали до 10% от защитените територии, е друг аргумент в защита на проекта.
Естествено, че не искаме „да изсечем горите“ и да “унищожим планината“, в която живеем и която ни храни, възмущава се Малин Бистрин, собственик на комплекс „Молерите“ и председател на асоциацията на бизнеса в Банско. Ако отсечем 5 дървета, на тяхно място ще засадим 100!“, допълва той.
Лифтовете са възможно най-екологичният вид транспорт, не изпускат вредни емисии във въздуха, няма шум. С допълнителния си капацитет втора кабинкова линия ще доведе до ограничаване достъпа на автомобили в планината, които замърсяват многократно повече.
„По вестниците се тиражира мнение, налагано от „природозащитници”, че едва ли не искаме да усвоим 60-70% от територията на НП Пирин, но това не е вярно. Втора кабинка и допълнителни 3-4 писти ще бъдат изградени в рамките на сега действащата ски зона, която вече е урбанизирана територия”, разяснява кметът на Банско Георги Икономов.
Той се позовава на официална статистика, според която преди построяването на първата гондола безработицата в Банско е била 22%, а сега е около 10%.
Заетостта, която се създава през зимния сезон в Банско въз основа на работещата ски зона, е много важна за региона. Работници прииждат и от цялата страна, допълва кметът Икономов.
Представители на местния бизнес се опасяват, че в съседни страни се надига реална конкуренция, която заплашва да дръпне туристите и препитанието на хората от Банско.
В Турция държавата отдели 130 млн. за изграждането на супер модерния курорт Кайсери, инвестират се огромни средства за инфраструктура, включително и летище. Косово и Македония също правят планове за нови ски курорти. Сръбски, хърватски и босненски курорти също могат да ни отнемат туристи. Бездействието и липсата на ясна национална стратегия може да обезмислят и досега направените инвестиции, опасяват се в Банско.
Бурхан Немутлу, турски инвеститор в Банско и мениджър на хотел, вярва в потенциала на курорта и смята, че има добри шансове да запази добрата си репутация „при условие, че развитието и инвестициите продължат.”
„Имаме реален инвеститор, а си режем клона, на който седим?!”, недоумява той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!