С поред представители на сдружението „Модерна търговия", сред които големи международни търговски вериги и български производители, храните ще поскъпнат заради промените в Закона за защита на конкуренцията, подготвяни в Народното събрание, съобщава Дарик.
В проектотекстовете се предлага въвеждането на понятието „значителна пазарна сила", което ще се отнася при покриване на 20% от пазара. Друга промяна изисква
премахване на редица такси, които търговците изискват от доставчиците си.
Типовите договори на дружествата с оборот над 50 млн. лв. годишно ще трябва да се одобряват от антимонополната комисия.
Според търговски вериги всички тези промени ще увредят коннкуренцията на пазара и ще натоварят производителите, доставчиците и търговците с множество административни такси, които ще се отразят в цените на крайните продукти.
За пореден път големите търговски вериги защитиха таксите, които изискват от доставчиците си, защото срещу тях предлагат определени услуги - по-добра подредба на продуктите или включването им в медийна реклама. Освен това в договорите, в които държавата иска да се намеси, се договарят отстъпки, които водят до по-ниска крайна цена на продуктите, обясни Николай Петров, който е представител на една от големите вериги у нас.
"На практика, за да дойде тази майонеза до всички мои магазини, трябва да бъде закарана със специален транспорт в определен период от време до всеки магазин, което струва 10% от цената на майонезата. Имаме централен склад и от икономия на обема добиваме по-ниска цена, например 6%. И сядаме с партньора и започваме да дискутираме каква е отстъпката, която трябва да отиде за един такъв логистичен разход - и ние намаляваме нашия разход с 2 на сто, той намалява разхода си с 2 процента. Тоест тези 2%, които се получават като отстъпка в цената само защото ние караме, а не той, няма да ги има, когато се забрани това. Ето с 2% процента на секундата ще се вдигнат цените", каза той.
Според Петров проектопромените са опит за увеличаване на печалбата на производителите, които не могат да пробият на пазара. Средноевропейската норма на печалба на търговските вериги е между процент и два годишно. С доста по-голяма печалба се похвали Александър Найденов, който е производител на лютеници и майонези. Предприятието му има печалба между 10 и 12 на сто годишно. "Целта е да не се вдига цената към потребителя. Това може да стане по два начина - или със сваляне на себестойността и при двата участника - и производител, и търговец, или със не дай боже, смачкване на качеството", каза той.
И търговците, и производителите се обединиха около становището, че е нужна саморегулация на пазара. Прекомерните правила и регулаторни режими ще увредят бизнес средата, смятат представителите на големите търговски вериги. Оттам допълниха, че те са ключови и за износа на български стоки, като например в Австрия и Германия може да се намерят български перилни препарати именно в магазините на веригата, която работи и на българския пазар. В чужбина може да се намерят още българско вино, халва, замразено тесто и други продукти, произведени от български предприятия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!