На 12 и 13 април в София ще се проведе конференцията Travel Academy 2013, посветена на проблемите, с които се сблъскват всички предприемачи в туристическия бранш.
Онлайн маркетингът и модерните тактики за привличане и задържане на клиенти ще бъдат основният акцент на Travel Academy.
В интервю за Vesti.bg организаторите - Радомир Русев (маркетинг мениджър в Loyal Travel), Антон Пенев (маркетинг мениджър в Astral Holidays) и Димо Желев (изпълнителен директов в DRS Travel) разказват повече за конференцията, както и за предизвикателствата пред бранша у нас:
- Смятате ли, че политическата обстановка в страната ще повлияе на туристическия бранш в краткосрочен план? Какви са очакванията ви за летния туристически сезон?
- Нямаме никакви индикации, че това може да се случи, дори напротив. Туристическия сезон е договорен от няколко месеца насам и към днешна дата бележим значителен ръст - от порядъка на 8-10 %.
- Изменят ли се в последните години предпочитанията за място за почивка на българите?
- Има малко или много преориентиране към определени дестинции, но като цяло, освен на родна земя, българските туристи са концентрирани основно в Турция, Гърция. Все по-посещавани са Испания, Италия и Тунис, които много бързо успяха да излязат от политическата криза, в която се намират.
- Как влияе онлайн рекламата и достъпа до услуги, като резервации онлайн, върху навиците на българите за планиране на почивката?
- Според проучване от 2012 г. 82% от европейците ползват интернет за информация при планиране на своята почивка. За съжаление подобна статистика в България липсва, но нивото, разбираемо, е по-ниско.
Без съмнение обаче с всяка изминала година броя на българите, които ползват интернет за планиране на своята почивка, се увеличава.
У нас има няколко сайта, който предлагат и напълно автоматизирано резервиране на хотелско настаняване, без да е необходим пряк контакт със служители на туристическа агенция. Онлайн средата поставя в пряка конкуренция хотелите, туристическите агенции и туроператорите.
Все повече хора сами организират пътувания и в чужбина със собствен транспорт и резервация на хотелско настаняване през резервационни системи. Така в интернет потребителя може да избере дали да закупи даден туристически пакет от туристическа агенция, туроператор или сам да организира индивидуално пътуване, чрез сглобяване на пакета.
През последните две години феноменът "колективно пазаруване" създаде нови навици за потребителите за търсене на изгодни оферти с голяма отстъпка.
За съжаление е много малък процентът на разплащане през кредитни карти за резервации на туристически услуги в интернет, поради слабата традиция и все още ниското доверие. Тенденцията обаче е за ръст и в това направление.
- Успяват ли според вас българските хотелиери, туроператори и туристически агенции да поддържат онлайн присъствие по начин, който да убеждава евентуалните им клиенти, че са на разположение за възникнали проблеми и въпроси?
Доверието е един от основните проблеми в онлайн среда. Много от туристическите фирми, особено по-малките хотели и туристически агенции, имат сайт. Но те не го популяризират достатъчно активно, за да достигат техните оферти до максимум потребители.
Много от тях дори не разчитат на сайта като сериозен канал за резервации. Също така хотелиери и туроператори са демотивирани да обновяват редовно своето присъствие в интернет, извън това на собствения си сайт.
Резултатите са неактуална информация в интернет и снижаване на доверието на потребителя към този канал за планиране и резервиране на почивка.
Проучване на Travel Academy 2013 от месец март 2013 г. показва, че над 40% от запитаните туристически агенции отделят под една десета от рекламния си бюджет за онлайн дейности.
От друга страна най–ползваният похват за реклама в интернет е участие в туристически онлайн каталози много, от които с безплатни оферти. От тази гледна точка е много трудно туристическия бизнес в България да достигне до правилните клиенти с правилните оферти, чрез интернет маркетиране.
Според проучването само 7% от туристическите агенции и туроператори ползват специализиран софтуер за следене на мнения на туристи за техния бранд в интернет. Това нарушава последващата комуникация между клиент и туристическа фирма и създава усещане, че туроператорите се интересуват от клиентите си само до края на почивката им.
- Кои са основните предизвикателства пред сектора в България в момента?
Политическата несигурност е първостепенно предизвикателство, при положение, че новият закон за туризма бе обнародвам преди броени дни. Трябва да бъдат приети и изменени над 10 нормативни документа свързани със закона.
Добре е това да се случи възможно най–бързо преди старта на активния летен сезон, за да може туристическият бизнес да работи в прозрачна среда. От друга страна туристическият бранш има два основни дългосрочни проблема.
Първият е свързан с амбицията за разширяване на активните сезони и превръщане на страната в целогодишна туристическа дестинация. Това може да бъде постигнато с ясно акцентиране на алтернативните типове туризъм.
Второто основно предизвикателство е повишаване на нивото на обслужване в българските обекти за настаняване и заведения за хранене.
Добра е идеята на ресорния служебен министър Асен Василев за дебат около стратегия за туризма до 2020 г., която може да доближи двата проблема до техните решения. Това е възможно, ако въпросната стратегия да е организирана с ясни цели, бюджети и срокове.
- Как възникна идеята за Конференцията Travel Academy 2013, посветенa на проблемите на туристическия бранш?
Зад идеята за подобна конференция стоят три лица - Антон Пенев, Димо Желев и Радомир Русев.
Като приятели, ние често сме си споделяли огорчение от неползването на новите маркетингови похвати в бранша и трудната комуникация с част от колегите.
Въпреки че често се конкурираме в бизнеса, се обединихме около идеята за създаване на събитие, което да акцентира върху модерните тактики за привличане и задържане на клиенти от хотели и туристически агенци.
Travel Academy 2013 е под патронажа на МИЕТ и ще се състои на 12 и 13 април в Novotel София. Събитието e двудневно и е първото, което има отделни панели за туроператори и хотелиери. В същото време включва дискусионни панели с модератори – директорите на дирекции в МИЕТ Мария Иванова и Анелия Генова.
Събитието ще даде ясни идеи за работещите тактики в онлайн маркетинга, пиар, счетоводство, туристически софтуери и други.
- Разкажете накратко - защо за хората, занимаващи се с този бизнес, е ценно да посетят Конференцията Travel Academy 2013?
Travel Academy 2013 e практично събитие. То ще даде чрез знанията на нашите доказани лектори конкретни идеи как да привличате клиенти към туристическата агенция и хотела.
В програмата сме предвидили и лекции за похвати, чрез които активно да генерирате лоялни клиенти, които да се възползват от предлаганите услуги отново и отново.
От друга страна са засегнати проблеми от ежедневието като диференцираната ставка за ДДС и казуси с осчетоводяването и въвеждането на зелени стандарти за хотела и др.
В рамките на програмата ни има две дискусии. Едната цели запознаване на бранша с обнародвания преди броени дни нов закон за туризма, като модератор ще е директор "Туристическа политика" към МИЕТ – Мария Иванова. Ще има разисквания около маркетинговата стратегия на туризма и националната реклама.
Това, както знаем, е една от основните отговорности на държавата, за привличане на повече туристи към България. Модератор ще е Анелия Генова, директор на "Маркетинг, реклама и информация в туризма".
Втората дискусия е свързана с проблемите в комуникацията между хотели, туроператори и агенции.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!