Недостигът на средства от спряната субсидия на БДЖ ще се усети към края на годината и БДЖ може да изпадне в много тежко състояние, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски пред Би Ти Ви.
В четвъртък Министерството на финансите спря държавната субсидия за железниците, заради необслужван заем.
"За следващите 1-2 месеца няма да има проблеми с плащания и заплати, но този проблем трябва да се реши - каза той. - Не вярвам г-н Дянков да остави ситуацията така".
През 1995 г. е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета. Повечето пари реално са ползвани от днешната Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), обясни Московски. Вярвам, че ще успеем да намерим начин да върнем субсидирането на дружеството, допълни той.
Помолен да коментира кражбата на гориво в БДЖ, министърът каза, че са предприети мерки – правят се изненадващи проверки, закачени са джипиеси на локомотивите, които дават резултат, но
щетите за компанията могат да достигнат до 4-5 млн. лв. годишно.
Всички честни хора, които се трудят в железниците заслужават респект и уважение, каза министърът, но отбеляза, че в длъжностната характеристика на нощната смяна не пише, че трябва да се ходи с туба и маркуч.
Московски засегна и въпроса с безплатните карти за пътувания на служители на БДЖ и техните семейства.
Тя бе в основата на протестите на синдикатите преди няколко дни, каза Московски. Освен служителите на НКЖИ и БДЖ и техните семейства, още 10 държавни институции и техни семейства ползват безплатни карти за пътуване. Справката сочи, че това са над 300-350 хил. карти. Ако потенциално се предположи, че
това са пропуснати ползи за държавата, то сумата надвишава 200 млн. годишно,
каза Московски.
Тези карти ще продължат да съществуват до края на годината, тъй като министерството е поело този ангажимент. Следващата година обаче броят безплатни пътувания ще бъде оптимизиран и ограничен.
Московски се похвали, че до няколко дни по ремонтираната отсечка Пловдив-Димитровград ще върви
влак, който ще развива скорост от 140 км/ч.
До месец ще тръгнат и наскоро закупените нови спални вагони.
За закупуване на нови влакове до 1 януари 2014 г. могат да бъдат усвоени 600 млн. лева. А в момента се правят инвестиции за над 1 милиард, които ще приключат през 2014 г.
Имаме нужда още 3-4 години да работим на спокойствие, за да се извърши модернизацията на влаковете. Новите влакове с всички екстри – интернет, телевизия, по-бързи скорости, ще са факт до края на 2014 г., каза министърът.
За цифровизацията Московски каза, че по закон е заложено тя да се случи до септември 2013 г.
Държавата ще помисли и за социално слабите хора, като ще закупи тези декодери и устройства които са необходими. Социално слабите хора ще имат нужда от държавна подкрепа по отношение на цифровизацията, категоричен е Московски.
Най-изостаналите държави в Европа по това отношение сме България, Румъния и Гърция. В цяла Европа този процес трябва да приключи около 2015 г., каза министърът.
Финансовият министър Симеон Дянков съобщи, че България няма пари за цифровизация в момента. Въпросът не стои така, сумата необходима за този спектър, където трябва да бъдат освободени чистотите не е 300 млн., а около двойно по-малко. От догодина по план безплатните телевизии ще бъдат на разположение на зрителите.
В по-голямата част от държавите в Европа този процес отдавна е стартирал. Според Московски няма да има големи загуби за операторите, най-вероятно качеството ще се повиши и цените ще се намалят, което е добре за потребителите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!