Доброто състояние на автомобилния сектор в Словакия превръща страната в шампион по растеж сред 17-те страни от еврозоната въпреки дълговата криза, отбелязва Франс прес.
Докато във Франция "Пе Ес А Пежо-Ситроен" (PSA Peugeot-Citroеn) обяви план за съкращаване на 8000 служители, в Словакия създаде 900 работни места от началото на годината.
В страната с население 5,4 млн. души, която е член на еврозоната от 2009 година, има заводи на германския автомобилопроизводител "Фолксваген", френското обединение "Пежо-Ситроен" и южнокорейския "Киа Моторс".
Автомобилът тук е главният двигател на промишлеността
Секторът дава работа на 72 000 души и представлява 39% от националната икономика.
Очаква се тази година словашката икономика да нарасне с 1,8%, докато за цялата еврозона ЕК прогнозира свиване от 0,3%.
При последната световна криза от 2008 г. Словакия понесе с пълна сила последиците от спада на търсенето в Западна Европа, като рецесията в страната през 2009 достигна 4,9%.
Оттогава обаче е направена стратегическа промяна в заводите за сглобяване, които се съсредоточиха върху производството на малки, евтини модели.
Приемането на еврото даде на Словакия конкурентно предимство пред съседите й, които са извън еврозоната - Унгария и Чехия, като така инвеститорите си спестяват конвертирането на валута.
В завода си в Търнава "Пежо-Ситроен" произвежда "Ситроен С3" и новото "Пежо 208".
Компанията, която има 3500 служители в Словакия, създаде трети производствен екип тази година с цел да произвежда 300 000 автомобила през 2013 г.
В съседна Чехия съвместното предприятие Ти Пи Си Ей (TPCА), което обединява "Пежо-Ситроен" и "Тойота" обяви, че съкращава 345 души от общо 2800 служители на компанията.
"Фолксваген" обяви намерението си да инвестира 1,5 млрд. евро в Словакия и да наеме още 500 души към вече работещите за компанията 8400 души, които сглобяват автомобили.Германският автомобилен гигант, който миналата година започна да произвежда малките си модели "Фолксваген Ъп", "Шкода Ситиго" и "Сеат Мий" в завода си в Братислава, откъдето излизат и големите 4х4 "Туарег" , "Ауди Q7" и "Порше Кайен", очаква да достигне капацитет от 400 000 автомобила годишно през следващите две години.
Южнокорейската "Киа", която произвежда моделите си "Сийд", "Спортиж"и "Венга" в завода си в Жилина, обяви
10-процентно увеличение на производството
си през първото полугодие и планира капацитет от 300 000 автомобила през 2013 г.
Същевременно словашката икономика не е изолирана от рисковете на икономическата ситуация в съседни страни.
20% от словашкия износ отива за Германия и страните от ядрото на еврозоната, отбелязва Владимир Вано, анализатор от "Фолксбанк".
Вижте още икономически и финансови новини на PariteNi.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!