В секи от нас ежедневно защитава идеи, интереси, тези. Ежедневно презентира пред различна по численост аудитория. За някои това е професия. И в двата случая на презентиране правилата и грешките са едни и същи.
ГОРДОСТ... когато презентация подпомага изявата на лектора пред публиката.
Звучи като парадокс, но целта на презентацията не е да подпомогне лектора в неговата изява. Целта на презентацията е да предизвика действие в публиката – решение, интерес, постъпка, поведение... Правилното определяне на целта на презентацията е ключът към нейната резултатност.
Ако презентацията не доведе до търсените резултати, това означава, че тя се е превърнала в средство, помагащо само на лектора, но не и на публиката.
ИЗТЪКВАНЕ... когато презентацията е превърната в реклама на лектора, фирмата или институцията, която той представлява.
Прегледът на множество презентации показва, че съпътстващата реклама в тях се е превърнала в преобладаващият елемент. Например: Желаете да научите повече за стажантската програма на водеща финансова институция? Получавате 7 рекламни слайда и 2 слайда с търсената от вас информация. Като „бонус” – всички подточки (bullets) на слайда са с логото на институцията.
Презентацията трябва да разкрива проблеми, да предизвиква резултати. Рекламата в нея не може да надделява над целта.
ПРЕНАСИЩАНЕ... когато слайдовете са наситени с информация - дълги изречения, множество цифри, несвързани с целта факти.
Слайдовете не могат да заместят лектора. Те подпомагат неговите усилия за постигане на целта. Ако презентацията „говори” вместо вас, тогава вие какво ще правите? Ще гледате, заедно с аудиторията създадените от вас слайдове, съдържащи между 130 и 200 думи всеки?
Двете основни правила при съставянето на слайдовете са:
На един слайд – една тема.
На един слайд – до 35 думи.
УВЛЕЧЕНИЕ... когато в презентацията има излишна информация. Излишно е всичко, което не подкрепя целта на презентацията.
ЗАВИСТ… когато презентацията завършва с изречението „Благодаря за вниманието!”.
Направете си експеримент: Попитайте в някой ресторант за специалитета на заведението. (Може и във верига за бързо хранене.) Сервитьорът ще ви разкаже всичко за него. Може да ви попита: „Кога искате да сервираме специалитета?”, но никога няма да ви каже „Благодаря за вниманието!” Много по-удачно е да кажете/напишете: „Очаквам вашите въпроси.” или „С готовност към вашите въпроси.” (и... две имена).
В презентирането, обектът на внимание не е лекторът, а публиката. Лекторът е длъжен да активира действие в аудиторията.
ДОСАДА... когато презентацията е монотонна, стандартна, позната.
Например: Презентация на оперативна програма „...” 2014-2020. Титулна страница и... 30 изцяло запълнени с текст слайда. Някой от тях – като огледални копия. След третия слайд слушателят знае как ще изглежда последният.
ЛЕНОСТ... Презентацията не е механично прожектиране на знанията ви върху екран. Презентацията е поредица от действия - целеполагане, опознаване на залата, разучаване на публиката, репетиция, различна по вид комуникация с публиката. Директното пренасянето на знания върху слайдове не е печеливш ход.
Петър Петров е магистър по икономика. Лектор на семинари, тренинги и фирмени обучения, занимава се и с разработването на успешни презентации и бизнес планове. Автор на книгите „Практически анализ на финансовите отчети - концепция и примери”, „Анализ на финансовите отчети в 100 въпроса и отговора” (на CD), както и на над 150 статии и научни доклади в областта на анализа на финансовите отчети, управлението на оборотния капитал, ликвидността, прогнозирането на финансови затруднения. Предстоящите тренинги, които ще води: Анализ на финансови отчети на 7 април т.г. и Финанси за нефинансови мениджъри на 8 април т.г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!