България както и преди не проявява интерес към строежа на петролопровода "Бургас-Александруполис", пише днес в електронното си издание руският финансов всекидневник "РБК дейли".
София вече спря плащанията по проекта и в момента дългът й се оценява на 5 млн. евро, посочва руското издание.
Актуализацията на техническо-икономическата обосновка на проекта може да бъде направена до края на месеца.
Слушанията по нея се насрочени в края на тази седмица в Германия.
Поведението на България е трудно обяснимо, тъй като само от участието си в проекта тя може да получава около 500 млн. долара годишно, твърди "РБК дейли".
Изпълнението на проекта Бургас - Александруполис, в който България държи 24,5%, на практика става без нейното участие.
Според вицепрезидента на "Транснефт" Михаил Барков българските власти досега не са решили кой от тяхна страна ще отговаря за проекта.
"Неотдавна се появиха съобщения, че тази роля е поверена на българското министерство на финансите, но официална не сме информирани", пояснява Барков пред "РБК дейли".
Според него проектът съществува без участието на София.
Проектът за петролопровод Бургас - Александруполис по принцип се изпълнява съвместно от Русия, Гърция и България. Споразумението за реализацията му бе подписано през март 2007 г.
Трасето на петролопровода е 285 км, а мощността на първия етап трябва да бъде 35 млн. тона годишно с възможност за увеличение до 50 млн. тона. Само че вече дълго време проектът не може да започне.
Причината е идването на власт през миналата година на новото ръководство на България, което постави под съмнение икономическата ефективност на проекта, отбелязва "РБК дейли".
В същото време за руските компании са появи друг привлекателен проект - петролопроводът Самсун - Джейхан, чието изпълнение се планира заедно с италианската "Ени" (Eni) и турската "Чалик холдинг" (Calik Holding), заобикаляйки средиземноморските проливи. Твърди се, че той може да стане конкурент на Бургас - Александруполис.
"Транснефт" обаче не е съгласна с това мнение. Сега се обсъжда идеята за обединяването на двата проекта в един консорциум.
Преговорите за участието на Русия в проекта Самсун - Джейхан ще бъдат продължени през втората половина на април в Турция, отбелязва Барков, цитиран от "РБК дейли".
Условията за участието на България като транзитна страна в проекта са повече от привлекателни, отбелязва началникът на отдела за анализ на инвестициите на "ИГ Универ Капитал" Дмитрий Александров.
Според негови разчети България би могла да получава около 500 млн. долара годишно.
"Самсун - Джейхан не може да замени Бургас - Александруполис. От логистична гледна точка на нас ни е необходимо връзването към Бургас и Александруполис.
Освен това турският маршрут е по-дълъг", коментира експертът пред "РБК дейли".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!