Решението на "Дженерал мотърс" да се откаже
от планираната продажба на "Опел" на канадската компания
Магна и руския й партньор Сбербанк изпрати
шокови вълни из цяла Европа и автомобилната индустрия.
Това пише днес
на първа страница на електронното си издание влиятелният
лондонски вестник "Файненшъл таймс".
Неочакваното решение предизвика реакции на недоволство у
германското правителството и синдикатите, които изразходваха
много политически капитал за оспорваната сделка.
След шестчасово заседание на управителния съвет американската
компания обяви, че ще задържи "Опел" и ще започне преструктуриране
на европейското си подразделение, което включва и британската
марка "Воксхол" (Vauxhall).
Решението бележи обрат в стратегията на "Дженерал мотърс" и е
отражение на повишеното бизнес доверие в автомобилостроителния
сектор, което бе подчертано от поредния положителен месец с
растеж на продажбите на автомобили в САЩ, отбелязва изданието.
Ръководството на "Опел" заяви, че решението на "Дженерал мотърс"
показва важната роля на европейското подразделение в глобалната
стратегия на американския автомобилопроизводител.
"В интерес на Опел/Воксхол всички страни ще работят, за да
гарантират успешно бъдеще за двете марки", допълни
ръководството.
Германският министър на икономиката и технологиите Райнер
Брюдерле определи поведението на "Дженерал мотърс" спрямо Германия
като напълно неприемливо.
Германия възприемаше "Магна" и "Сбербанк" като най-надеждните
защитници на колкото се може повече работни места и заводи в
Германия, където работят половината от всички над 50 000
служители на "Опел".
Брюдерле заяви днес пред журналисти в Берлин, че "Дженерал мотърс" ще върне мостовия кредит
от 1,5 млрд. евро, който германската
държава отпусна на компанията.
"Ще си вземем обратно парите на данъкоплатците", допълни
министърът.
Говорителка на "Опел" съобщи във Франкфурт, че "Дженерал мотърс"
е склонен да върне заема,
който помогна на европейското подразделение на компанията да
избегне фалита през май.
"Дженерал мотърс" ще изплати кредита, ако бъде помолен да го
направи, заяви говорителката. Тя обаче не пожелала да
каже дали официално е поискано връщане на парите.
Британският министър на бизнеса, иновациите и занаятите
Питър Манделсън, по думите на негов помощник, е приел "с учудване" новината за
отменената сделка, но едновременно с това е изразил увереност,
че в състава на "Дженерал мотърс" заводите на "Воксхол" в Лутън и
Елсмиър порт, където работят около 5000 души, имат "светло
бъдеще".
Той възнамерява да положи всички усилия в
по-нататъшните преговори с американския автомобилостроителен
гигант, "за да гарантира перспективи за тези две предприятия,
включително и възможността да им бъде оказана необходимата
държавна помощ за запазване на работните места в тях в
дългосрочна перспектива".
Испанските служители на "Опел" днес изразиха опасения, че
решението на "Дженерал мотърс" да не продава подразделението си
означава връщане към "нулата" в преговорите за бъдещето на "Опел"
в Испания и други европейски държави.
Някои анализатори обаче сега се надяват на нова и по-добра
сделка за испанския завод на "Опел" във Фигеруелас, Северна
Испания.
Главният изпълнителен директор на американския гигант Фриц
Хендерсън заяви следното:
"Дженерал мотърс в най-скоро време ще представи пред Германия и
останалите правителства плана си за преструктуриране, като се
надява на благосклонно отношение".
Решението на GM за "Опел" предизвика гняв
Автомобилния гигант "Дженерал мотърс" реши да запази собствеността си над германската автомобилостроителна компания "Опел", вместо да продаде дял от 55% на канадската "Магна" и руската "Сбербанк"
4 ноември 2009, 17:35
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!