С ветовната търговска организация (СТО) одобри първата голяма реформа за либерализиране на световната търговия от близо две десетилетия.
Пакетът споразумения от Бали бе приет от 159 страни в края на деветата министерска конференция на СТО. Той е първата глобална реформа на международната търговия и по него са подписани първите юридически обвързващи документи на СТО от създаването на организацията през 1995 г., отбелязва ИТАР-ТАСС.
За първи път в историята си СТО изпълни задачата си, обяви ръководителят на организацията Роберту Азеведу, цитиран от ДПА.
Това е историческо споразумение
в период на забавен растеж и висока безработица, каза на заключителното заседание индонезийският министър на търговията Гита Ираван Вирджаван, който председателства конференцията.
Споразумението ще облагодетелства милиони трудещи се в целия свят и ще създаде много нови работни места, прогнозира Азеведу.
Същевременно широкият обхват на Пакета от Бали дава основа за приключване на кръга преговори от Доха за либерализиране на световната търговия, който е в задънена улица от 2008 г.
Одобреният пакет включва общо десет отделни споразумения,
като сред целите му е и опростяване на митническите процедури при трансграничната търговия със стоки.
Най-бедните развиващи се страни пък трябва да получат по-добър достъп до пазарите на развитите държави и страните с бързоразвиваща се пазарна икономика, а помощта за развитие в търговията да бъде засилена.
Предвижда се също ограничаване на земеделските субсидии.
Преди началото на конференцията постигането на консенсус бе застрашено от искането на Индия да получи право на безсрочно изключение за изкупуване на зърно по субсидирани цени, които са значително по-ниски от световните. Страната има нужда от тази мярка, за да подкрепя фермерите.
При преговорите беше постигнат компромис за преходен период, приемлив за Индия, както и за опонентите ѝ в спора.
Неочаквано предизвикателство бе поставено от четири латиноамерикански страни -
Куба, Боливия, Венецуела и Никарагуа, които настояха в разпоредбите за транзитен превоз да бъде включена клауза за недискриминация във връзка с факта, че кубински кораби, съдове, които идват от или отиват към острова, не могат да влизат в пристанища на САЩ.
Споразумение по този въпрос бе постигнато в ранните утринни часове, отбелязва ИТАР-ТАСС.
Редица неправителствени организации обаче критикуваха Пакета от Бали, твърдейки, че
споразуменията вредят на интересите на развиващите се държави,
допълва ДПА.
Според някои оценки обаче споразумението може да подпомогне световната икономика с един трилион долара годишно.
То също така спасява 159-членната организация от провал и ще засили доверието в способността ѝ да намалява търговските бариери в цял свят след 12 години преговори.
Редица участници предупредиха, че евентуален неуспех в Бали би застрашил дори съществуването на СТО.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!