Със 7% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2009 г.
Общото потребление през изминалата година се равнява на 1,709 млрд. литра, или със 128 млн. литра по-малко, отколкото през предходната, сочат данни от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки у
нас, разпространени от пресцентъра на Българската стопанска камара (БСК).
По този начин и потреблението на човек от населението е намаляло от 242 л на 226 л.
По цени на дребно на пазара са реализирани изделия на стойност 1,457 млрд. лева, или със 121 млн. по-малко в сравнение с 2008 г.
Спад се отчита при всички напитки с изключение на категориите "Студен чай" и "Лайт".
Въпреки намалената консумация на безалкохолно неговият дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава 62,4%.
"Коловите" (всички видове "кола") продължават да са начело с 34%.
При газираните безалкохолни потреблението е намаляло със 7,5%, или с около 54 млн. литра.
При напитките "лайт" (букв. "леки") е отбелязан минимален ръст - 1,1%, което се тълкува като тенденция българският потребител да отдава все по-голямо предпочитание на
напитките с намалено съдържание на захар
Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2009 г. е по-малко с 6,3%, или с близо 50 млн. литра.
По тази причина постижението за 2008 г. - 106 литра на човек от населението, е намаляло с шест литра.
Въпреки спада в консумацията на бутилирани води тази група продължава да е лидер сред всички търговски марки напитки с най-висок дял - 27,5%.
На пазара у нас има 44 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в разнообразни опаковки и разфасовки, отбелязват от асоциацията (BSDA-bg.org).
С 9,3% по-малко е потреблението на плодови сокове и нектари -
общо с 9 млн. литра под статистиката от предходната година. Консумацията на човек от населението е намаляла с един литър - до 12 литра, но въпреки тази неблагоприятна статистика разнообразието расте.
На пазара има повече от 1400 вида плодови сокове и нектари от над 65 марки наше производство и внос.
Потреблението на негазирани напитки през 2009-а е спаднало с 13 млн. литра, или със 7,3% в сравнение с по-миналата година.
В тази група напитки най-значителен спад се отчита при плодовите сиропи - с 11%.
Доброто изключение през 2009 г.
е потреблението на напитки от групата "студен чай" с 5,6% ръст, като общата им консумация достига 22,3 млн. литра, коментират от асоциацията.
След интереса през последните няколко години за първи път в групата "спортни и енергийни напитки" се отчита 13,2% спад.
Това е групата с най-малък относителен дял сред безалкохолните напитки, но с най-висока средна цена на българския пазар.
От асоциацията освен това отчитат, че макар и с по-забавени темпове, продължава тенденцията фирми, които нямат финансов и кадрови ресурс да покрият изискванията за безопасност на храните, да прекратяват своята дейност.
Броят на регистрираните в Министерството на здравеопазването (МЗ) обекти за производство на безалкохолни напитки към края на м.г. е 268, или с 19 по-малко, отколкото в същия период на 2008 г.
Пием със 7% по-малко безалкохолни
Спад през миналата година се отчита при всички напитки с изключение на категориите "Студен чай" и "Лайт"
17 февруари 2010, 17:35
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!