Салоните за автомобили в Пекин са пусти, отбелязва ДПА.
Не сме продали и една кола на жител на Пекин този месец, казва дилър на "Фолксваген" в китайската столица.
Изненадващото съобщение по Коледа, че се въвежда намаляване на броя на регистрациите на нови автомобили от 800 хил. през 2010 г. на 240 хил. тази година доведе до огромен спад в продажбите.
Миналата година всеки ден се регистрираха по около 2000 автомобила в Пекин, но сега новите регистрационни номера се разпределят чрез жребий - китайска рулетка за потенциалните собственици на коли.
Ефектът е огромен, посочва дилърът на "Фолксваген" в Пекин.
"Достигнахме едва 2% от редовните обеми на продажби. И това, което сме продали, бе за военните", допълва той.
Радикалната мярка е въведена, за да се намалят задръстванията
по улиците в 22-милионния град, в който има 5 млн. автомобила и често се стига до пълно блокиране на пътищата.
Пътуване, което обикновено трае 15 минути, може да се превърне в 2-часово пътешествие, пътищата приличат на огромни паркинги, а жителите на Пекин страдат от силното замърсяване.
Пекинците и сега трябва да оставят вкъщи колите си един ден от седмицата, в зависимост от номера на автомобила.
Очаква се новите ограничения не само да намалят задръстванията, но и
да свият нарастващото търсене на автомобили
През януари 215 хил. потенциални собственици на коли кандидатстват в лотарията за регистрационни номера, но едва всеки десети ще бъде победител в томболата, която за първи път ще се състои в сряда.
През декември слуховете за ограниченията доведоха до бум в продажбите, които бързо спаднаха след Коледа.
Седмиците преди китайската Нова година, която тази година ще бъде посрещната в началото на февруари, обикновено са пиков сезон за продажбите на автомобили.
"Обикновено продаваме 400 коли през януари. Тази година сме продали само 10 от началото на месеца", посочи дилър на китайския автомобилостроител "Джийли". Миналия месец са продадени 2000 моторни превозни средства.
В Германия акциите на автомобилните производители поевтиняха след обявяването на ограниченията.
При спада на продажбите на коли заради световната финансова криза германските автомобилостроители
бяха подкрепени от голямото търсене в Китай
Никъде другаде в света не са продадени толкова много коли, колкото във втората световна икономика.
Миналата година в Китай са били продадени 18 млн. автомобила, което е растеж от 32% на годишна основа.
"Фолксваген" посочи, че продажбите му са се увеличили с 37% до почти 2 млн., а неговата дъщерна компания "Ауди" за първи път продаде над 200 хил. автомобила в Китай.
"Мерцедес" удвои продажбите си до 147 хил. през 2010 г.
Това златно време обаче може скоро да приключи, особено ако други китайски градове, в които има големи задръствания, последват примера на Пекин.
В такъв случай, предупреждават някои експерти, целият китайски пазар може да се свие.
Една трета от всички автомобили са продадени само в двайсетина големи китайски градове.
Компанията "Фолксваген", която планира да инвестира около 10 млрд. евро в страната до 2015 г., остава оптимистично настроена.
Дори ако китайският пазар се охлади тази година, компанията посочи, че очаква добри резултати през следващите няколко години.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!