Вносителите и дистрибуторите на нови коли ще сменят коренно стратегията си за продажби през 2011 г., прогнозират за в. "Пари" от бранша.
През новата година ще се сложи край на големите отстъпки.
Миналата година завърши с намаления от по 15 и 20%, но за новата 2011 г. дистрибуторите не са настроени да продължат тенденцията.
"Още една година с подобни отстъпки ще бъде пагубна за вносителите и дистрибуторите на автомобили. Не знам какви са резултатите на дружествата, но е възможно много от тях да бъдат на загуба за 2010 г.", каза Иван Антров, бранд мениджър на "Тойота Балканс".
Компанията има пазарен дял от 10,13% с общо 1906 продадени коли.
Надявам се отстъпките от 2010 г. да спрат, защото те влияят негативно в дългосрочен план върху качеството на обслужването, каза и Александър Костадинов, търговски директор на "Мото-Пфое БГ".
Компанията внася четири марки коли, а с продадените 1717 авомобила Ford се нарежда на второ място с дял от 9,12%. По думите на Костадинов "Мото-Пфое БГ" от шест месеца не предлага коли с големи отстъпки, които така или иначе са малко изкуствени.
Дистрибуторите на коли признават, че миналата година е била истинско изпитание за тях и са загубили голяма част от способността си да печелят. Очаквам сега нивата на печалба да се нормализират, твърди Антров.
Причините за оптимизма
Две са водещите причини за промяната в плановете на автодистрибуторите. Първата е, че по-големи отстъпки просто са невъзможни, защото биха означавали втора година с работа на загуба, а това буквално може да ги накара да затворят.
Другата е, че с прогнозите за размразяване на кредитирането и лизинга се очакват повече сделки в сектора.
Виждам, че лихвите вървят надолу, първоначалната вноска е ниска, а отпускането на лизинг е по-лесно, каза Антров. Заради тези първи оптимистични сигнали и ниската база, до която падна пазарът през 2010 г., растежът през новата година може да достигне и 20%, твърдят от бранша.
Тези очаквания се базират основно на потребление от физически лица и компании. Именно фирмите може да изиграят водеща роля в растежа за 2011 г.
Има много дружества, които задържаха покупките на коли и подмяната на автопарка си през 2009 и 2010 г., сега обаче това едва ли ще продължи, твърди Антров. От бранша прогнозират и че ще спаднат продажбите на върнати от лизинг автомобили, които са пресирали пазара през миналата година.
В плановете на дистрибуторите и през 2011 г. не влизат поръчки от публичния сектор. В силните години на индустрията обществените поръчки от институции заемаха немалка част от продажбите. При свиването на бюджетните разходи обаче ситуацията се промени.
Първите сигнали
Продажбите на коли се свиха през 2010 г. с около 27%, показват окончателните данни на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).
Така прогнозите, които браншът даде пред в. "Пари" миналия декември, че годината ще приключи с понижение, се оправдаха. Спадът обаче трайно намаляваше през последните месеци на годината, а в последните два дори беше отчетен ръст.
През декември 2010 г. у нас са продадени 2260 нови коли, което е увеличение с близо 13% на годишна база.
Това е втори пореден месец на увеличение в продажбите, след като през ноември бяха отчетени 1794 продадени автомобила, или с близо 10% повече, отколкото същия месец на 2009 г.
Именно статистиката за последните два месеца е достатъчно основание на бранша да прогнозира скок в продажбите за 2011 г.
"Очаквам целият пазар да се увеличи през 2011 г. с до 20%", прогнозира Антров. "Първата половина на 2011 г. ще е мързелива, като подобряване на пазара се очаква през втората половина, а ръстът ще е 5-10% през тази година", прогнозира Костадинов.
Дистрибуторите са категорични, че движеща сила за тези, които са решили да купят нова кола, ще е нуждата от подмяна на стария автомобил и затова липсата на отстъпки няма да изплаши и отблъсне клиентите.
А ако плановете им се сбъднат, акционерите в дистрибуторските компании трябва да бъдат по-доволни в края на 2011 г., отколкото са били през миналия декември.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!