Идва сезонът на лятото, ваканциите, почивките, резервациите и... многобройните оплаквания от недоволни потребители за нарушени техни права.
Съветникът в Европейския потребителски център (ЕПЦ) Венцислав Петков коментира пред БТА, че все повече българи се обръщат към центъра за нарушени техни потребителски права.
По думите му всяка пета жалба от български граждани, внесена в ЕПЦ, е била в областта на почивното дело, хотелиерството и ресторантьорството.
Законът за туризма дава определени права
на тези, които резервират ваканционен пакет, включващ услугите транспорт, настаняване или пък забавления, екскурзии, местни пътувания, посещение на туристически забележителности, при условие че пътуването е по-дълго от 24 часа или включва почивка.
От ЕПЦ съветват преди всяка резервация потребителят да се увери, че туроператорът или туристическият агент е лицензиран. Следващата стъпка е потребителят да поиска от туроператора
точна и неподвеждаща информация на български език - брошура или уеб сайт
Информацията трябва да включва всички необходими данни за разходите, начините за плащане, разписания на пътуванията, дестинациите, категорията и вида на мястото за настаняване, включените хранения и т.н.
Туристическата агенция също трябва да информира потребителя за наличието на застраховка, в случай че фалира.
След като резервацията вече е направена, агенцията не може да прави значителни промени в договора - примерно промяна на хотела или датите на пътуването, освен ако потребителят не даде писмено съгласие за това.
В противен случай потребителят има право на пълно възстановяване на заплатената сума в рамките на седем дни. Ако потребителят бъде настанен в по-ниска категория хотел, той има право на възстановяване на разликата в цената.
Ако туроператорът предложи евентуално по-добра замяна на почивката,
потребителят може да приеме, без да заплаща допълнително
Освен това цената на почивката не може да бъде увеличавана 20 дни преди началната дата на пътуването, с изключение промяна на транспортните разходи, предупреждават от ЕПЦ.
Ако мястото на настаняване или някоя от предварително предоставените услуги не отговарят на предварителното описание, потребителят може да се оплаче в писмен вид на туроператора, като поиска подходяща алтернатива или компенсация.
Ако искът не бъде удовлетворен веднага, потребителят трябва да отправи
писмена жалба до туристическата компания след края на пътуването си
Ако агенцията откаже да сътрудничи, ощетеният може да се оплаче и пред Комисията за защита на потребителите.
От ЕПЦ съветват потребителите да пазят копие от подписани документи и всякаква друга приложима документация при евентуален спор с туроператора.
Ако туристическият пакет е променен значително, потребителят има право на възстановяване на сумата или на подходяща алтернатива.
Европейската мрежа от потребителски центрове обхваща всички страни членки на ЕС, както и Норвегия и Исландия.
Целта е гражданите да бъдат улеснени при трансграничното пазаруване, както и да могат да подадат жалби в случай на закупуване на некачествена стока или ползване на услуга, от която не са удовлетворени в държава, която членува на ЕС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!